Visa enkel post

dc.contributor.authorEneling Wilske, Karin
dc.date.accessioned2011-09-22T11:51:51Z
dc.date.available2011-09-22T11:51:51Z
dc.date.issued2011-09-22
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/27003
dc.description.abstractSyfte: Syftet med föreliggande studie har varit att undersöka den eventuella effekten av strukturerade textsamtal på deltagande elevers läsförståelse. I studien har de för läsförståelsen så viktiga läsförståelsestrategierna undersökts. Dessutom har syftet varit att undersöka vad som kännetecknar processen vid strukturerade textsamtal. Teori: Studiens teoretiska utgångspunkt är det sociokulturella perspektivet på lärande där lärande sker i en historisk och kulturell kontext och i samspel med andra människor. Studien grundar sig också på en interaktiv syn på läsförståelse. Metod: Studien har en kvalitativ ansats som inspirerats av interventionsstudiens uppläggning. Datainsamling har skett via inspelningar av 6 elevers parvisa samtal kring läsförståelseprov före och efter fem strukturerade textsamtal med hela gruppen. Samtalen har sedan analyserats i avsikt att undersöka vilka strategier eleverna använde sig av och om det skedde någon förändring efter textsamtalen. De inspelade samtalen har kompletterats med elevernas skriftliga svar på läsförståelseproven och anteckningar från de strukturerade textsamtal som hölls. Resultat: Ur de inspelade textsamtalen kunde olika kategorier av förståelsestrategier urskiljas. Dessa benämndes minnesstrategier, förkunskapsstrategier, leta-i-texten strategier, kontrollstrategier, tolkningsstrategier, gissningsstrategier och uteslutningsstrategier. Analysen av de inspelade samtalen tyder på en förskjutning i strategianvändandet mot mer frekvent användning av djupa förståelsestrategier efter de strukturerade textsamtalen. De elever som visade på störst förändring i strategianvändandet var de som hade sämst läsförståelseresultat innan studien inleddes. De specialpedagogiska implikationerna av studien är att strukturerade textsamtal kan vara ett fruktbart arbetssätt i det läsförståelsehöjande arbetet under förutsättning att de används i ett sammanhang.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesSpeciallärarprogrammetsv
dc.relation.ispartofseriesVT11-IPS-02 SLP600sv
dc.subjecttextsamtalsv
dc.subjectläsförståelsesv
dc.subjectstrategiersv
dc.subjectQuestioning the Authorsv
dc.titleStrukturerade textsamtal - ett sätt att höja läsförståelsen? En studie av sex elevers läsförståelse före och efter strukturerade textsamtal i gruppsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post