dc.contributor.author | Fritzon, Karin | |
dc.date.accessioned | 2011-09-22T13:14:00Z | |
dc.date.available | 2011-09-22T13:14:00Z | |
dc.date.issued | 2011-09-22 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/27009 | |
dc.description.abstract | Bakgrunden till denna studie är att resultaten, för elever på en F-9 skola, i ämnet svenska har försämrats de senaste åren. Resultaten från PISA, Programme for International Student As-sessment, 2009, visar också att elever i den svenska skolan har uppnått sämre resultat än de gjorde på PISA 2000. Det är många faktorer som påverkar skolresultat varav vilka vi endast kan påverka en del från skolans håll. I såväl Lpo 94 som i Lgr 11, som träder i kraft sommaren 2011, framkommer att undervisningen ska anpassas till varje elevs förutsättningar och behov.
Syfte med studien är att ta reda på hur det har gått för sex elever som inte uppnådde målen i svenska i årskurs fem när de kom upp i årskurs nio samt att ta reda på vilka faktorer elever och lärare upplever kan förbättra undervisningens utformning så att fler elever uppnår målen. Syftet var också att ta reda på vad elever och lärare upplever karaktäriserar god undervisning och en bra lärare.
Metoden är en kvalitativ fallstudie med intervjuer och dokumentanalyser som empirisk grund.
Resultatet visar att de elever som av någon anledning hade hög frånvaro eller saknade moti-vation till skolarbete inte uppnådde målen i år nio. Vidare menade eleverna att den enskilt största påverkansfaktorn för måluppfyllelse för eleverna var läraren. Faktorer som den egna motivationen påverkade också resultaten upplevde eleverna. Lärarna uttryckte att det är flera olika faktorer som spelar in för elevernas måluppfyllelse såsom elevens självbild, undervisning, lärarna och hemförhållandena.
Diskussion Det är många faktorer som påverkar elevernas måluppfyllelse och det är flera av dem vi från skolans sida inte kan påverka. Det vi däremot kan göra är att göra det så bra vi kan under den tid eleverna är i skolan. I skolan behöver vi möta eleven utifrån den livssituat-ion de befinner sig i och möta eleven där. Det som är svårt är när eleverna har hög frånvaro samt att komma tillrätta med vad det är för orsak till frånvaron. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Speciallärarprogrammet | sv |
dc.relation.ispartofseries | VT11-IPS-05 SLP600 | sv |
dc.subject | påverkansfaktorer | sv |
dc.subject | måluppfyllelse | sv |
dc.subject | grundskola | sv |
dc.subject | undervisning | sv |
dc.subject | lärare | sv |
dc.title | Hur gick det sedan - en fallstudie med sex elever som inte uppnådde målen i ämnet svenska i grundskolans år fem | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of education and special education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik | swe |
dc.type.degree | Student Essay | eng |