• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Political Science / Statsvetenskapliga institutionen
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Political Science / Statsvetenskapliga institutionen
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Svenska läroböcker och EU – en kärlekshistoria? Värderingar om EU i två svenska läroböcker i samhällskunskap före och efter medlemskapet

Sammanfattning
Bakgrund: Sverige blev EU-medlem 1995 – långt efter de flesta välfärdsstaterna i Europa. Åsikterna om vart EU-samarbetet bör leda är många gånger starka, vilket bl.a. kan ha satt sin prägel på vilka värderingar om EU som har förmedlats i läroböcker i samhällskunskap. Syfte: Syftet med uppsatsen är att med utgångspunkt i två svenska läroböcker i samhällskunskap – en skriven före och en efter det svenska EU-medlemskapet – undersöka vilka värderingar av EU som därigenom har förmedlats och på vilket sätt dessa värderingar har förändrats. Metod: Med en kvalitativ textanalys och komparativ analys undersöks två svenska läroböcker i samhällskunskap, en från 1982 och en från 2007, med hjälp av ett frågeschema. Resultat: Läroboken från 1982 har ett mer kritiskt förhållningssätt gentemot EU (EG) och förmedlar framförallt negativa värderingar om EU än läroboken från 2007 som visar en positiv inställning till EU och som även uppmuntrar till ett fördjupat samarbete med organisationen. Båda läroböckerna talar därmed framförallt för en bestämd syn på EU (EG) och presentationen av ämnet förfaller därför ensidig
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/27062
Samlingar
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses
Fil(er)
Swantje Berking (183.2Kb)
Datum
2011-09-27
Författare
Berking, Swantje
Nyckelord
EU
samhällskunskap
läroböcker
kvalitativ textanalys
Serie/rapportnr.
sHK
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV