Sjuksköterskeyrkets professionalisering – en utvärdering
The professionalization of the nursing profession – an evaluation
Sammanfattning
Vid utbildningsreformen 1977 blev den tidigare yrkesinriktade
sjuksköterskeutbildningen en högskoleutbildning. En professionalisering av
sjuksköterskeyrket har sedan skett. En profession definieras som ett yrke som uppfyller
kriterierna samhällsnytta, autonomi, teorier och etisk kod. Professionalisering kan ske
efter olika paradigm och perspektiv såsom naivt och cyniskt paradigm samt
vårdrationalistiskt perspektiv. Katie Erikssons vårdteori presenteras. Syftet med studien
var att undersöka hur sjuksköterskor arbetar efter olika professionella kriterier,
perspektiv och paradigm samt hur de olika paradigmen och perspektiven som jag funnit
i sjuksköterskearbetet är förenliga med vårdandets grundidé och vårdandets kärna.
Metoden är en litteraturstudie och bygger på vetenskapliga artiklar som har analyserats i
två steg. De vetenskapliga artiklarna beskriver studier där någon form av
omvårdnadsidé har implementerats i praktiken. Artikelanalysen visade att
sjuksköterskorna ofta uppvisade en professionalism enligt vårdrationalistiskt perspektiv
där patienten sätts i fokus och där vården ses som ett samspel. Implementeringens
utvärdering hade i de flesta fall skett enligt naturvetenskaplig metod. De olika
professionskriterierna visade sig direkt och indirekt i flera artiklar. Resultatet i
artikelanalysen och de olika paradigmen/perspektiven diskuteras utifrån Katie Erikssons
vårdbegrepp. Vidare diskuteras den kritik som har framförts i litteraturen om
sjuksköterskeyrkets professionalisering. Det vårdrationalistiska perspektivet visade sig
stämma bäst överens med vårdandets kärna och skulle därmed kunna fungera som en
mall för sjuksköterskeyrkets professionalisering i framtiden.