Show simple item record

dc.contributor.authorDahlström, Anna
dc.contributor.authorSchmidinger, Cecilia
dc.date.accessioned2011-09-29T09:30:19Z
dc.date.available2011-09-29T09:30:19Z
dc.date.issued2011-09-29
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/27772
dc.description.abstractSyfte: Syftet är att studera vilka organisatoriska och kommunikativa strategier som skolan och pedagogerna i två särskilda undervisningsgrupper använder sig av för att underlätta för samspel och lärande i mötet med eleverna. Teori: Studiens teoretiska utgångspunkt är det sociokulturella perspektivet, vilket innebär att människans lärande sker hela tiden och överallt i samspel med andra. Kommunikation är en förutsättning för lärande och utveckling och handlar om vilka olika verktyg vi använder oss av i interaktionen. Det salutogena förhållningssättet och att arbeta lösningsinriktat gör att synen på människan är att se till det friska och positiva, och stödja det som är bra och fungerande. Skolsvårigheter tolkas och beskrivs på olika sätt beroende på vilket specialpedagogiskt perspektiv man utgår från. Studien berör det relationella/kritiska perspektivet, det kategoriska/kompensatoriska perspektivet, dilemmaperspektivet och det kommunikativa relationsinriktade perpektivet. Metod: Studien är baserad på en sociokulturell och etnografisk ansats där observation, intervju och verksamhetsbeskrivning utgör grunden för den insamlade empirin. Genomförandet skedde i två särskilda undervisningsgrupper på en skola där fyra pedagoger studerades i samspelet med eleverna. Fokus låg på pedagogernas kommunikativa och organisatoriska strategier. Metoder som används var halvstrukturerade intervjuer och deltagande observationer. Resultat: Skolans syfte med de särskilda undervisningsgrupperna är bl a att öka elevens möjligheter att lämna grundskolan med godkända betyg och att sträva efter att återgår helt till sin klass. Skolan har både ett kategoriskt och ett relationellt synsätt. Då de särskilda undervisningsgrupperna existerar, och pedagogernas uttalanden om att eleverna inte når målen för att de stör under lektioner eller att det finns en medicinsk diagnos tyder på ett kategoriskt synsätt, medan strävan mot inkludering i klasser och att arbeta för en skola för alla visar på ett relationellt synsätt. Undervisningslokalerna är placerade centralt i en av skolans huvudbyggnader, vilket ökar möjligheter för interaktion med skolans övriga elever. Lärarresurserna är förhållandevis generösa, då fyra pedagoger arbetar med sammanlagt sju elever i de två särskilda undervisningsgrupperna. Undervisningen sker oftast individuellt, mellan pedagog och elev. De verbala strategierna exemplifierar tillsägelser, bemötande, uppmuntran, förhandling med kompromiss, beskrivningar av känslor och ge uppmärksamhet. De icke verbala strategierna utgörs av ignorering, gester och fysisk beröring.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesSpecialpedagogiska programmetsv
dc.relation.ispartofseriesVT11-IPS-12 SPP600sv
dc.subjectsärskild undervisningsgruppsv
dc.subjectskolans organisationsv
dc.subjectsamspelsv
dc.subjectbemötandesv
dc.subjectsalutogent förhållningssättsv
dc.subjectspecialpedagogiska perspektivsv
dc.titlePedagogers samspel med elever i två särskilda undervisningsgrupper - kommunikativa och organisatoriska strategier hos pedagoger och skolans organiseringsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record