dc.contributor.author | Jonsson, Andreas | |
dc.contributor.author | Höjlund, Anders | |
dc.date.accessioned | 2011-10-04T09:00:38Z | |
dc.date.available | 2011-10-04T09:00:38Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/27782 | |
dc.description.abstract | Vårt syfte med denna uppsats är att undersöka hur elever i Australien tänker kring begreppet
hållbar utveckling med tanke på landets känsliga och unika ekosystem, klimatrelaterade problem
samt långa transportavstånd. Som metod använde vi oss av samtalsintervjuer och
direktobservationer och utförde dessa på de skolor och utbildningscentrum vi besökte. Vi valde
framförallt att intervjua elever, men även pedagoger för att förhoppningsvis få en mer nyansrik
bild och förståelse för elevernas sätt att svara. Med denna uppsats fick vi uppfattningen att flera
elever faktiskt har en nära relation samt en vidsyn och förståelse för begreppet hållbar
utvecklings många sidor. Många elever kan också se samband mellan orsak, konsekvenser och
åtgärder för de miljöproblem som finns i Australien. Våra förhoppningar var också att denna
undersökning kommer att ge oss nyttiga erfarenheter inför vårt kommande yrke som pedagoger
samt att vi får möjlighet att applicera nyvunnen kunskap på synen om hållbar utveckling. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.publisher | Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning | sv |
dc.subject | miljö | sv |
dc.subject | lärande | sv |
dc.subject | ekosystem | sv |
dc.subject | Hållbar utveckling | sv |
dc.subject | Australien | sv |
dc.subject | relation | sv |
dc.subject | kunskap | sv |
dc.subject | miljöproblem | sv |
dc.title | Hållbar utveckling i Australien | sv |
dc.type | Text | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.type.svep | other | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | |
dc.type.degree | Student essay | eng |