dc.contributor.author | Petersson, Johan | |
dc.date.accessioned | 2011-10-05T12:48:40Z | |
dc.date.available | 2011-10-05T12:48:40Z | |
dc.date.issued | 2011-10-05 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/27807 | |
dc.description.abstract | Den här uppsatsen presenterar en litterär analys av boken Al-maljaˀ,
skriven av den libanesiske författaren Samāḥ Idrīs och utgiven år 2005. Jag menar att
Al-maljaˀ skiljer sig från det som man hittills kunnat kalla normen för arabisk
barnlitteratur, då den inte tycks passa in i någon av de kategorier som majoriteten av de
övriga böckerna i genren kan delas in i. I min analys av boken diskuterar jag bokens språk,
anlägger ett genusperspektiv, berör humorn samt belyser bokens underliggande budskap.
Jag vill hävda att Al-maljaˀ på många sätt är en modern bok som vänder sig till en ny
generation läsare, där författarens medvetna förhållningssätt – att underhålla snarare än att
enbart undervisa – är bokens styrka. Al-maljaˀ är skriven för barn, ur ett barns perspektiv
och kan vara med och bidra till vad som förhoppningsvis innebär en förändring vad gäller
den arabiska barn- och ungdomslitteraturens svaga ställning i arabvärlden idag samt locka
en ny generation ungdomar till läsning. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | SPL kandidatuppsats i arabiska | sv |
dc.relation.ispartofseries | SPL 2011-059 | sv |
dc.subject | arabiska | sv |
dc.subject | barnlitteratur | sv |
dc.subject | Al-majla | sv |
dc.subject | Samāḥ Idrīs | sv |
dc.title | Al-maljaˀ – Samāḥ Idrīs En litterär granskning av boken samt dess plats i arabisk barnlitteratur | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | HumanitiesTheology | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Languages and Literatures | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer | swe |
dc.type.degree | Student essay | |