Kandidatuppsatser / Institutionen för språk och litteraturer

Permanent URI for this collectionhttps://gupea-staging.ub.gu.se/handle/2077/3315

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 20 of 756
  • Item
    Exploration de la théorie de la double personnalité chez les bilingues précoces
    (2025-10-07) Chabrol, Solenn; University of Gothenburg/Department of Languages and Literatures; Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer
    Denna kandidatuppsats behandlar teori om dubbel personlighet hos tidigt tvåspråkiga personer. Den baseras på elva flerspråkiga personer som växt upp med två eller tre språk sedan födseln. Teorin har tidigare utforskats vid flera tillfällen och ger oss två huvudsakliga forskningsinriktningar att utgå ifrån: den kulturella aspekten samt den emotionella aspekten hos våra flerspråkiga deltagare. Genom individuella intervjuer har vi frågat deltagarna om deras relation till språken, de känslor som deras språk väcker inom dem, och vi har även formulerat vissa intervjufrågor i ett försök att upptäcka (eller inte) förändringar i deras beteende i förhållande till de respektive språken. Vi använder begreppet personlighet i dess allmänna betydelse, det vill säga att vi tar hänsyn till attityder, beteenden, sätt att tala samt personlighetsdrag. Faktorer som är specifika för varje flerspråkig person påverkar deras sätt att se på sina språk, därför lägger vi särskild vikt vid deras förhållande till språken. Målet är att jämföra deltagarnas svar och avgöra vilka faktorer som kan påverka personligheten hos en tidigt flerspråkig person. Resultaten bekräftar teorin om en personlighetsförändring i olika grad, beroende på kulturella och emotionella faktorer. Ju starkare den emotionella kopplingen och/eller tvåkulturaliteten var, desto mer visade personen tecken på personlighetsförändring.
  • Item
    Politeness in Grace and Frankie
    (2025-09-30) Hellborg Hughes, Tara; University of Gothenburg/Department of Languages and Literatures; Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer
    This study investigates the use of politeness strategies by older characters in the Netflix television series, Grace and Frankie, with the aim of exploring the connection between Brown and Levinson’s Politeness Theory and the variables age and gender. This qualitative content analysis identifies uses of positive politeness, negative politeness, off-record, and bald-on-record as the primary categories of strategies involved in facework. The results demonstrate that all categories of politeness strategies were prevalent in the scripts of selected episodes of Grace and Frankie and used by all four main characters included in the study, all older adults. Bald-on-record strategies are shown to be most frequently used overall. The findings also reveal gender differences between the characters: the female leads, Grace and Frankie, are more likely to perform face-threatening acts without mitigating them, while the male characters, Robert and Sol, tend to redress such acts using positive or negative politeness strategies or avoid them by going off-record. The results of the essay are discussed in relation to media stereotypes about ageing and gender, as well as potential effects on audience perceptions.
  • Item
    Fictional Names and the Impact of Translation A Case Study of the Nomenclature in The Lord of the Rings
    (2025-09-30) Nielsen, Kristin; University of Gothenburg/Department of Languages and Literatures; Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer
    This is a qualitative and quantitative study that investigates the translation of fictional names in the Swedish versions of The Lord of the Rings. The translation of invented names is not uncomplicated given that several factors need to be considered. For example, connotations can be significant to the narrative, and it is important that these are well represented. The research focuses on translation techniques, specifically which strategies are most common and how these benefit and disadvantage a translation. Furthermore, Newmark’s (2001, pp. 81-93) translation procedures are used together with Tolkien’s (1967/2005, pp. 751-782) instructions regarding names in The Lord of the Rings to examine a total of 60 translations. The findings indicate that a combination of strategies is the most frequent approach and that a considerable portion of names misrepresent the original meaning. By exploring how fictional names are translated, the present study seeks to provide insights into how translation procedures affect the reader’s impression of a literary work.
  • Item
    VALORES ENTRE LÍNEAS La presencia de la base de valores de Skolverket en tres libros de texto para la enseñanza de español en el noveno grado en la escuela sueca
    (2025-09-12) Bjurefalk, Pernilla; University of Gothenburg/Department of Languages and Literatures; Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer
    Objetivo: El objetivo de este estudio es identificar y analizar la presencia de la base de valores de Skolverket [La Dirección Nacional de Educación] de Suecia en libros de texto para la enseñanza del español como segunda lengua, en noveno grado, dado que estos son un recurso central en la enseñanza. Los libros que se analizan son: Colores 9, Gracias 9 y ¡Vale! 9. Teoría: La educación sueca se basa en valores democráticos fundamentales y los derechos humanos que debe impregnar la enseñanza de todas las asignaturas. El marco teórico consiste en las definiciones de las partes de la base de valores, incluyendo la discusión de estas; también una exposición de dos teorías de categorización a través de las cuales se realiza el análisis del estudio. Método: Mediante un análisis cualitativo de contenido basado en la teoría de prototipos y del nivel básico, se categoriza por cuántas veces aparecen los valores en los libros, además si son presentes, parcialmente presentes o ausentes. Luego se hace una comparación entre los libros. Resultado: Basado en los resultados, el estudio concluye que la integración de la base de valores es desigual, y que no todos los libros de enseñanza apoyan la hipótesis de que la reflejan solo parcialmente.
  • Item
    Deux pères ouvriers et leurs enfants transclasses. Une analyse de La Place d’Annie Ernaux et Qui a tué mon père d’Édouard Louis
    (2025-08-04) Eriksson, Simon; University of Gothenburg/Department of Languages and Literatures; Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer
    Ce mémoire présente une étude sociologique comparative des romans autobiographiques La Place d’Annie Ernaux et Qui a tué mon père d’Édouard Louis. Plus précisément, nous évoquons dans un premier temps la vie et surtout l’héritage social de deux pères décrits dans les récits avec la théorie de la reproduction ainsi que la notion de capital économique et culturel, identifiées par le sociologue Pierre Bourdieu. L’analyse des récits montre une origine similaire des deux pères et une vie marquée par une grande influence de l’héritage social. Bien que leur capital économique se développe différemment, leur capital culturel reste faible tout au long du récit, ce qui est lié à un manque de scolarité. Dans un deuxième temps, nous nous concentrons sur les auteurs et leurs parcours de « transclasse », un phénomène décrit par la philosophe Chantal Jaquet à travers sa théorie de la non-reproduction. Bien que les auteurs appartiennent au même genre, leur style diffère. Ernaux utilise un style plus neutre par rapport à Louis, dont les textes ont une couleur plus personnelle et plus politique. Par conséquent, la critique du père semble plutôt implicite dans le cas d’Ernaux et plus explicite dans le cas de Louis.
  • Item
    QAHWAH OCH KODVÄXLING: DIGLOSSISK KODVÄXLING I POPULÄR MEDIA En sociolingvistisk analys av Yasir Al-Huzaymis tal i den Guinness-rekordvinnande podden Finjan
    (2025-07-03) Nilsson, Erik; University of Gothenburg/Department of Languages and Literatures; Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer
    Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur arabisktalare från Arabiska halvön använder sig utav standardarabiska och dialekt när de talar i ett halvformellt sammanhang och om man kan se ett mönster i när de växlar mellan de två varieteterna och vilka företeelser från standardspråket som brukas mest samt vilka som brukas färst. Teori: Studien utgår från teorin om digglossi och diglossisk kodväxling i det arabiska språket samt de bakomliggande kommunikativa anledningarna. Den kopplar även till teorier om att språket är uppdelat i olika formellhetsnivåer såsom ”utbildad arabiska”. Metod: Studien analyserar hur Yasir Al-Huzaymi talar och brukar de båda varianterna SA samt DA utifrån olika askpekter och resultaten analyseras både kvantitivt och kvalitativt för att erhålla svar på forskningsfrågorna. Resultat: Resultaten visar på att bägge varieteter, SA och DA, förekommer i talet med tydliga mönster, där SA används i större utsträckning ofta för att introducera, definiera och rimma medan DA brukas i kortare inslag ofta för att kommentera och uttrycka ironi eller vardaglighet. Växlingen mellan varieteterna signalerar ofta ett ämnes- eller fokusskifte och de två varieteterna SA och DA hjälper talaren att hålla flera idéer i samtalet på en gång och skapa en röd tråd i talet. Slutgiltigen belyser resultaten att användningen av varieteterna skiljer sig beroende på vilka aspekter som undersöks och även att det finns ett stort överlapp mellan SA och DA.
  • Item
    EXAMENSARBETE I ARABISKA: POLITENESS AND PERCEPTION The competence of Lebanese Arabic heritage speakers in the Swedish diaspora
    (2025-07-03) Johansson, Erik; University of Gothenburg/Department of Languages and Literatures; Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer
    Using an elicitation-based quantitative approach, the competence and self-perception were studied among five Swedish Lebanese heritage speakers when using Lebanese Arabic politeness formu las. The informants were given the task, during structured study segments, to provide perceived appropriate formulas to twenty different politeness exchange situations and to give subsequent self ratings on their own certainty about the appropriateness of each one. Their answers were rated by two native Lebanese reference speakers so that a discrepancy value between self-perception and reference ratings could be established. Using Wilcoxon signed ranks tests to secure significancy, it was shown that there were no significant differences between three of the informants and the references while the remaining two rated themselves higher than the references, suggesting an overall variation in the perception of appropriateness. The reasons to the significant differences were not determined but possible explanations include cognitive transfer effects from the dominant language, interpretation errors of the politeness situation, lack of exposure to Arabic as well as the use of French phrases with vague awareness of illocutionary force. The study underscores the im portance of including the pragmatic domain in heritage language instruction as an expression of cultural belonging
  • Item
    THE SILENCE THAT SPLITS THE SEA - Incest, Trauma, and the Haunting of Percival in Woolf’s The Waves
    (2025-06-26) Lefèvre, Marie-Lou; University of Gothenburg/Department of Languages and Literatures; Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer
    This essay offers a reading of The Waves (1931) by Virginia Woolf informed by trauma theory, arguing that the character Percival functions as a symbolic embodiment of the incestuous abuser – an absent yet hauntingly present figure whose influence permeates the narrative through the fragmented perspectives of the six other characters. The analysis begins by identifying an incestuous atmosphere introduced early in the novel through a disturbing bathing scene involving Mrs Constable and Bernard, which sets the tone for the underlying theme of abuse. Although Percival never speaks and appears only through the voices of others, his presence dominates the narrative. He embodies both absence and control, a dynamic often found in representations of trauma. The characters express conflicted emotions toward Percival, oscillating between idolatry and deep discomfort, reflecting the psychological ambivalence common in abusive relationships. These emotional tensions deeply trouble the characters and they coincide with a fragmentation of identity, emphasized through the novel’s shifting narrative voices and disrupted sense of self. The fragmentation further extends to the body, evoking strong dissociation – a response associated with Percival’s distressing presence. Water imagery recurs throughout the text as a symbol of intense emotional experience and a yearning for escape, particularly from the repressed trauma and psychological entrapment associated with incestuous abuse. This culminates in Rhoda’s death, interpreted here as a final dissociative act in response to the unbearable psychological burden Percival represents. By tracing this recurring pattern, the essay demonstrates that Woolf encodes incest trauma into the novel’s structure, imagery, and narrative voice, and makes a case for reading Percival not merely as a symbolic presence, but as the incestuous abuser at the core of the characters’ psychological distress.
  • Item
    NOT A MADWOMAN - A neuroqueer reading of Syliva Plath’s The Bell Jar
    (2025-06-26) Troberg, Gunnel; University of Gothenburg/Department of Languages and Literatures; Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer
    Women and those assigned at birth as being women have only recently been recognized as having an autism diagnosis. Not until about 2010 was there a breakthrough, acknowledging that women with normal or high intelligence could have autism. The diagnosis was previously regarded as only encompassing men. Instead, women were classified as having diagnoses like depression, eating disorders, borderline, or bipolarity. Women being denied the correct diagnosis because of gender makes this a question of both feminism and intersectionality, as a minority in both a patriarchal and a neurotypical society. The aim of the study is to search for any traits of autism in Sylvia Plath’s novel The Bell Jar. In a neuroqueer close reading the analysis shows signs of autistic traits in the novel’s protagonist Esther as well as traces of an autistic writing style by the author.
  • Item
    Between Repetition’s Grip and the Silence of the Unclaimed - Freudian and Caruthian Approaches to Trauma and Narrative in Hanya Yanagihara’s A Little Life
    (2025-06-26) Vass, Melissa; University of Gothenburg/Department of Languages and Literatures; Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer
    This essay examines the emotionally impactful trauma narrative in Hanya Yanagihara’s novel A Little Life (2015) through a Freudian approach, which centers on repetition compulsion and the death drive, and an approach influenced by Cathy Caruth, who studies her theories on belated narration and unresolved narrative. The essay’s focus is on how the novel’s narrative, focalization, and discourse can be read through a Freudian or Caruthian model of trauma. As Freud’s repetition compulsion is not necessarily presupposed in narrative fragmentation, this essay rather portrays and studies the compulsion through the character Jude’s repetitive habits. In contrast, Caruth proposes that trauma is unspeakable, unclaimed, and processed belatedly. Therefore, while Freud’s model of trauma is possible to simply be depicted through a character that suffers the repetition compulsion, Caruth’s approach is rather required to be studied through a narratological perspective. In addition, for Freud, when discussing literature, there is an aspiration for closure of narrative as opposed to Caruth, who, because of the belief in unclaimed narrative, suggests an unresolved ending.
  • Item
    CAMAS Y LIBROS QUE HABLAN Análisis interpretativo de El cuarto de atrás de Carmen Martín Gaite
    (2025-06-24) Åkesson, Dolly; University of Gothenburg/Department of Languages and Literatures; Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer
    La novela El cuarto de atrás de la escritora española Carmen Martín Gaite ha sido ampliamente estudiada. La presente tesina investiga la relación entre Carmen, la protagonista de la mencionada obra, y el espacio cuarto –el cuarto de atrás de la etapa infantil de la protagonista y el cuarto-dormitorio de la etapa adulta de la protagonista– con el objetivo de determinar la forma como se construyen y evolucionan. El análisis se centra en dos objetos presentes en ambos cuartos –la cama y los libros– los que son escudriñados con el método de la hermenéutica y con las teorías de Robert T. Tally y Mieke Bal. Los resultados muestran que la construcción y la evolución de Carmen y del cuarto ocurren y se hacen evidentes cuando ella interactúa con la cama y con los libros que se hallan tanto en el cuarto de atrás como en el cuarto-dormitorio. Asimismo, esta construcción y evolución se dan progresivamente y se revelan a través de las similitudes y de las diferencias que poseen las camas y los libros.
  • Item
    MUJER ENTRE TRAMA Y TRAZO Perspectivas femeninas en los cómics de Bea Lema, Genie Espinosa y Sara Soler
    (2025-06-24) Bergvall, Malva; University of Gothenburg/Department of Languages and Literatures; Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer
    Mujer entre trama y trazo: Perspectivas femeninas en las obras de Bea Lema, Genie Espinosa y Sara Soler El presente trabajo aborda el cómic femenino contemporáneo en España, mediante un análisis de tres novelas gráficas de la primera mitad de la década de 2020: El Cuerpo de Cristo (2023) de Bea Lema, Hoops (2021) de Genie Espinosa y Us (2021) de Sara Soler. La investigación se centra en las representaciones femeninas en las obras, examinando los temas recurrentes y las estrategias narrativas y visuales. Para llevar a cabo este análisis, se utiliza el análisis temático para identificar e interpretar temas. Para las estrategias narrativas y visuales, se emplean técnicas multimodales de la crítica literaria feminista y la crítica visual. El análisis presentado consiste en cinco temas principales. El primero trata de los relatos de abuso basados en las vivencias de las propias autoras. En el segundo tema, se describe cómo las narrativas desafían una imagen estereotipada e idealizada de las mujeres, y en el tercero, se observa cómo las obras se centran en los vínculos entre los personajes femeninos. En el cuarto tema, se analiza el desarrollo personal de las protagonistas, un proceso que se ve caracterizado por la búsqueda del camino propio con la ayuda de relaciones cercanas. El último tema se centra en los pocos personajes masculinos de las obras. Al lado de los temas descritos, se describen tres estrategias narrativas-visuales que caracterizan las obras analizadas: el uso de elementos autobiográficos, diferentes estilos gráficos y referencias culturales. En conclusión, el análisis demuestra cómo el cómic femenino puede ser un medio para expresar la memoria individual y las experiencias femeninas. Así, el estudio aspira a contribuir a la comprensión del cómic femenino contemporáneo en España.
  • Item
    FEMINICIDIO Y LOS LÍMITES DE LA RAZÓN EN "EL TÚNEL" DE ERNESTO SABATO
    (2025-06-24) Nova Carval, Angélica María; University of Gothenburg/Department of Languages and Literatures; Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer
    Esta tesina analiza cómo patriarcado y razón instrumental se relacionan en el relato y cómo esta relación incide en el feminicidio de María en la novela El túnel de Ernesto Sabato. El análisis se hace desde la perspectiva de la teoría feminista y la teoría crítica de la escuela de Frankfurt aplicando conceptos como: patriarcado, ideología patriarcal, control coercitivo y razón instrumental. Se usa el método de sociología de la literatura desde el enfoque sociedad en la literatura, el cual permite indagar cómo un fenómeno social como el patriarcado se refleja en la literatura. El resultado del análisis muestra que en el proceso consciente que conlleva el feminicidio de María se recrean ideas y valores característicos de ideologías patriarcales que, en conjunto con el pensamiento extremadamente racionalista de Castel, impulsan un proceso de cosificación que hace posible el asesinato de una mujer.
  • Item
    WENN DER TEUFEL ZUM SCHWEIN WIRD Eine Analyse pejorativer Lexik in deutschen Übersetzungen zweier Romane von Leif GW Persson
    (2025-06-24) Ekstedt, Petra; University of Gothenburg/Department of Languages and Literatures; Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer
    In diesem Aufsatz wird untersucht, wie pejorative Lexik in den Kriminalromanen Den döende detektiven und Kan man dö två gånger? von Leif GW Persson aus dem Schwedischen ins Deutsche übersetzt wird. Die Analyse umfasst insgesamt 236 pejorative Ausdrücke (Token), die in folgende zwölf konzeptuelle Kategorien unterteilt sind: Geistige Eigenschaften, Religion, Geschlecht, Beruf, Herkunft, Natur, Physische Eigenschaften, Gegenstände, Sexualität, Soziale Zugehörigkeit, Fiktive Figuren und Exkremente und Ausscheidungen des Organismus. Die größte Kategorie sowohl im Schwedischen als auch im Deutschen sind Geistige Eigenschaften. Die größten Unterschiede hinsichtlich der Anzahl der Ausdrücke ergeben sich in den Kategorien Religion, die im Schwedischen häufig ist, und Exkremente und Ausscheidungen des Organismus, die im Deutschen häufig ist. Mithilfe dieser konzeptuellen Kategorien werden die Übersetzungen danach anhand von acht Übersetzungsstrategien analysiert: Äquivalenz, Konzeptuelle Verschiebung, Konzeptuelle Verschiebung mit Auslassung, Konzeptuelle Verschiebung mit Ergänzung, Kulturelle Anpassung, Neutralisierung, Pronominalisierung und Auslassung. Die am häufigsten verwendeten Strategien sind Konzeptuelle Verschiebung (82 Fälle), Kulturelle Anpassung (55 Fälle) und Äquivalenz (46 Fälle). Bei der Übersetzung eines pejorativen Ausdrucks aus dem Schwedischen ins Deutsche erfolgt in der Regel kein Kategorienwechsel. Bei der kulturellen Anpassung an eine andere Kategorie hat der pejorative Ausdruck am häufigsten von der Kategorie Religion im Schwedischen zur Kategorie Exkremente und Ausscheidungen im Deutschen gewechselt.
  • Item
    HOW CAN WE CHOOSE AN ORTHOGRAPHY FOR OKINAWAN? Adapting the concepts of acceptability and usability to assist Okinawan orthography development
    (2025-06-19) Hammer-Olsen, Håkon; University of Gothenburg/Department of Languages and Literatures; Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer
    Okinawan, one of the Ryukyuan languages, is in the process of being replaced by Japanese. While there are ongoing revitalization efforts, large-scale education has yet to be introduced. One hindrance to this is the lack of a standard orthography, causing anything written in the language to differ greatly depending on the author. In this thesis, whether Cahill’s (2018) theory of orthography acceptability and usability should be adapted as a framework for the development of a standard Okinawan orthography was assessed by examining how the glottal stop and soft vowel onset, a phonemic pair not existing in Standard Japanese, is represented in Okinawan educational materials. For acceptability assessment, a dictation task with a native Okinawan was carried out. In addition to this, the orthographies of the two beginner level teaching materials of Okinawan, Shokyuu Okinawago (Hanazono 2020) and Shimakutuba Dokuhon -Chuugakusei- (Miyagi 2021), were analyzed. The acceptability of the orthographies was analyzed with the help of an interview with the informant, and the usability by step-by-step analysis. In this study the importance of using the concepts of acceptability and usability together was confirmed; orthography conventions that were suitable from the viewpoint of usability were still rejected due to acceptability factors, and vice versa. By using both concepts a wide discussion was achieved and potential points of conflict between the two were successfully discovered, allowing for the pinpointing of areas that need further study.
  • Item
    EL UNIVERSO RULFIANO EN SUECO Un análisis traductológico de los regionalismos mexicanos en Pedro Páramo
    (2025-06-11) Gafvelin Wiss, Erik; University of Gothenburg/Department of Languages and Literatures; Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer
    I föreliggande uppsats avser vi att studera hanteringen och anpassningen av mexikanska regionalismer för en svensk litterär kontext. Vi utforskar vilka översättningsprocesser som kan observeras i den svenska versionen av Juan Rulfos Pedro Páramo (1955), en roman som karaktäriseras av ett säreget språkbruk och vokabulär. Originaltexten innehåller många ord starkt förknippade med mexikansk landsbygd under tidigt 1900-tal, varav flera saknas i spanskspråkiga ordböcker. Dessa ord och uttryck benämns i denna studie som regionalismer. I analysen visar vi på en generell förenkling av Rulfos språk i den svenska översättningen, där regionalismer översätts med mer generella termer på svenska. Vi visar även på en diskrepans i hur ofta regionalismerna och deras översättningar förekommer i en spanskspråkig respektive svenskspråkig ordbok.
  • Item
    KODVÄXLING MELLAN SVENSKA OCH ARABISKA Studie av informella samtal mellan två arabiska modersmålslärare i Sverige.
    (2025-06-11) Mifdal, Hayat; University of Gothenburg/Department of Languages and Literatures; Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer
    Denna studie undersöker det språkliga fenomenet kodväxling bland arabisktalande modersmålslärare i Sverige, med fokus på hur de växlar mellan arabiska och svenska i sina samtal. Huvudfrågeställningarna berör när, hur och varför modersmålslärarna byter språk i sin dagliga kommunikation med varandra. Undersökningen bygger på analys av en 9 minuter lång inspelning av ett naturligt samtal mellan två modersmålslärare. Genom noggrann granskning av detta material har mönster och funktioner av kodväxling identifierats på olika språkliga nivåer. Resultaten visar att lärarna växlar till svenska främst när de talar om skolrelaterade ämnen, där svenska ord som ”skola”, ”rektor”, ”lektion” och ”teams” används inom arabiska meningar. Tre typer av kodväxling identifierades: korta uttryck (tags), byten inom meningar (intrasententiell) och byten mellan hela meningar (intersententiell). De flesta inlånade svenska orden är substantiv. Studien visar att kodväxling inte beror på bristande språkkunskaper utan är en medveten kommunikativ strategi. Lärarna använder kodväxling både av praktiska skäl, när vissa begrepp är lättare att utrycka på svenska, och för att visa tillhörighet till både kulturerna. Kodväxlingen stärker även deras gemensamma identitet som tvåspråkiga lärare i ett svenskt sammanhang. Lärarna går ibland emot vad teorin säger om kodväxling, och det visar att de är kreativa med språket. Vissa forskare har tidigare sagt att kodväxling oftast sker där språken har liknande grammatik, men min studie visar att lärarna kan byta språk även när grammatik är väldigt olika. Det betyder att de är riktigt bra på att hantera två språk. Min studie visar också hur människor som kan flera språk använder alla sina språk i ett samhälle med många kulturer. Den bekräftar att kodväxling är ett bra sätt att kommunicera
  • Item
    DRESSED TO KILL - Political Communication and Power through Fashion in The Hunger Games by Suzanne Collins
    (2025-02-26) Hallberg, Ella; University of Gothenburg/Department of Languages and Literatures; Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer
    In the dystopic trilogy The Hunger Games written by Suzanne Collins, clothing and fashion is depicted in great detail. In the dictatorship of Panem, fashion has evolved into a bizarre display of wealth for the upper class while the lower classes are barely surviving, having no time or money to spend on such frivolous matters. Similarly to most dystopian literature, The Hunger Games trilogy contains distinctly political themes, while subtly critiquing aspects of contemporary society. As such, it is interesting to examine how and why clothing is depicted in such detail, bearing in mind the intersection between clothing and politics. Through the use of the semiotic communications method, paired with Barnard’s theory of the wearer, spectator, and designer this essay aims to contribute to a deeper understanding of how clothing can function as political communication in the novels.
  • Item
    A PSYCHOANALYTIC VIEW OF CIVILIZATION IN MOBY DICK
    (2025-02-26) Carlsson, Anders; University of Gothenburg/Department of Languages and Literatures; Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer
    The civilized and the uncivilized are sometimes viewed as being in a dichotomous relationship. This essay will explore the themes of civilization and nature in Moby Dick. This is achieved through the use of psychoanalysis and especially the theories of Sigmund Freud and Julia Kristeva. This essay will make the case that as the ship leaves Massachusetts for its whaling voyage, the boundary between civilization and nature becomes distorted. As this happens, the difference between what is considered the civilized Western crew and the uncivilized pagan crew becomes blurred. In this process of Captain Ahab becoming more like a pagan, he also becomes more unrestrained by the rules of civilization. Captain Ahab becomes more controlled by his id, and the typical sublimation which would normally happen in civilization ceases. This is instead replaced by the sublimation which occurs in some societies before civilization, where anger is directed at a totem. Moby Dick becomes the target of his anger from his trauma, which is displaced at the whale as a form of defense mechanism.
  • Item
    NAVIGATING AN ALLISTIC WORLD - Authentic Autistic Representation in Sally Rooney’s Normal People
    (2025-02-26) Wedenberg, Emelie; University of Gothenburg/Department of Languages and Literatures; Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer
    Increasingly more adults are diagnosed with autism. Increased awareness about autism is probably one of the reasons. Autism is often depicted in an exaggerated and stereotypical way in fiction and the characters depicted are predominantly male. In other words, autistic women are underrepresented in fiction. It is thus important with more female autistic representation, and authentic and realistic portrayals of autism in fiction which autistic individuals can relate to. The novel Normal People by Sally Rooney is chosen as the object of analysis in this essay, in order to shed light on authentic and realistic autistic representation in literature. The novel is analysed by utilising close reading and disability-informed criticism, as well as drawing upon some ideas of structuralism. In the analysis, special attention is given to the female protagonist Marianne as well as the literary construction of the novel. The essay explores the novel from an autistic viewpoint. The examination focuses on which autistic traits Marianne presents and how autism is portrayed in the novel. The essay shows that Marianne is an implicit autistic character, that the novel authentically and realistically depicts autism without being stereotypical or stigmatising. The essay also shows that autistic traits can be found in the novel, and that by reading the novel we get a better understanding of autism and normality. The essay concludes that Marianne displays a wide range of autistic traits and that the most prominent literary technique used to portray autism is by contrasting autistic traits to allistic traits, especially so in communication.