Föräldrars förväntningar kring öppna förskolan
Abstract
Mot bakgrund av synen på föräldrastöd som vägen till trygghet, utveckling och hälsa för barn, var syftet att
försöka finna potentiella utvecklingsmöjligheter av öppna förskolan som föräldrastödjande verksamhet.
Huvudfråga
Kunde diskrepans ses mellan föräldrars förväntningar och målsättningar med öppna förskolans verksamhet och
vilken mån kunde detta kopplas föräldrars förutsättningar att ta del av föräldrastöd via öppna förskolan?
Metod och Material
Genom att ha tagit del av relevant information från litteratur, föreläsningar, seminarier och den berörda
kommunens diarieföring, har bakgrunds- och forskningsmaterial insamlats. Vidare har kvalitativa
forskningsintervjuer med fenomenologisk ansats, utifrån semistrukturerad intervjuguide använts. Namn på den
aktuella kommunen nämns ej mot bakgrund av kravet på anonymitet samt av etisk hänsyn till deltagande
respondenter (Stukát, 2005:131).
Resultat
Slutsatserna pekar på att föräldrar erbjuds och upplever föräldrastöd via öppna förskolan, vilket är i linje med
målsättningarna för verksamheten. Samtidigt noterades viss diskrepans mellan föräldrars förväntningar och
målsättningar med öppna förskolans verksamhet.
Betydelse för läraryrket
Utifrån samtliga styrdokuments implikationer om samarbete med hemmen i kombination med fokus på barns
trygghet, utveckling och lärande, ses positivt på medvetande kring vad föräldrar efterfrågar i relation till
målsättningar för verksamheten då dess utformning grundas i en samspelande kommunikation, vilken inbegriper
såväl individ som samhälle.
Degree
Student essay
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Collections
View/ Open
Date
2009Author
Petersson, Jessica
Keywords
interaktion
kommunikation
öppna förskolan
föräldrastöd
Publication type
other
Language
swe