• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Föräldrars förväntningar kring öppna förskolan

Sammanfattning
Mot bakgrund av synen på föräldrastöd som vägen till trygghet, utveckling och hälsa för barn, var syftet att försöka finna potentiella utvecklingsmöjligheter av öppna förskolan som föräldrastödjande verksamhet. Huvudfråga Kunde diskrepans ses mellan föräldrars förväntningar och målsättningar med öppna förskolans verksamhet och vilken mån kunde detta kopplas föräldrars förutsättningar att ta del av föräldrastöd via öppna förskolan? Metod och Material Genom att ha tagit del av relevant information från litteratur, föreläsningar, seminarier och den berörda kommunens diarieföring, har bakgrunds- och forskningsmaterial insamlats. Vidare har kvalitativa forskningsintervjuer med fenomenologisk ansats, utifrån semistrukturerad intervjuguide använts. Namn på den aktuella kommunen nämns ej mot bakgrund av kravet på anonymitet samt av etisk hänsyn till deltagande respondenter (Stukát, 2005:131). Resultat Slutsatserna pekar på att föräldrar erbjuds och upplever föräldrastöd via öppna förskolan, vilket är i linje med målsättningarna för verksamheten. Samtidigt noterades viss diskrepans mellan föräldrars förväntningar och målsättningar med öppna förskolans verksamhet. Betydelse för läraryrket Utifrån samtliga styrdokuments implikationer om samarbete med hemmen i kombination med fokus på barns trygghet, utveckling och lärande, ses positivt på medvetande kring vad föräldrar efterfrågar i relation till målsättningar för verksamheten då dess utformning grundas i en samspelande kommunikation, vilken inbegriper såväl individ som samhälle.
Examinationsnivå
Student essay
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URL:
http://hdl.handle.net/2077/27877
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_27877_1.pdf (319.7Kb)
Datum
2009
Författare
Petersson, Jessica
Nyckelord
interaktion
kommunikation
öppna förskolan
föräldrastöd
Publikationstyp
other
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV