Show simple item record

dc.contributor.authorSundström Rask, Katarina
dc.date.accessioned2011-10-25T12:31:05Z
dc.date.available2011-10-25T12:31:05Z
dc.date.issued2011-10-25
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/27912
dc.descriptionSpecialarbete, 15 hp Svenska som andraspråk SSA133N Vt 2011 Handledare: Lilian Nygren Junkinsv
dc.description.abstractUndersökningens syfte är att göra ett nedslag i två grundskolors arbete med mottagande av nyanlända elever, där arbetssättet i en jämförelse skolorna emellan ser olika ut. Likheter och skillnader mellan de olika arbetssätten kommer att jämföras, precis som upplevelsen av detta, ur såväl rektorers som personals och elevers synvinkel. Resultatet ger att de två skolornas arbetssätt, har mycket stora likheter sinsemellan. De lärare och den rektor som arbetar med snabb integrering av nyanlända i reguljär klass, visar missnöje med arbetsformen, medan rektor och personal på skolan som arbetar med förberedelseklass ser positivt på sin arbetsform. Elevernas upplevelser av sin introduktion i svensk skola är inte avhängiga arbetsformen, utan varierar beroende på individuella hänsyn.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesSpecialarbete, 15 hpsv
dc.titleMottagande av sent anlända elever En jämförelse mellan två grundskolors utbildning för sent anlända eleversv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokHumanitiesTheology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Swedisheng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för svenska språketswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record