dc.contributor.author | de Souza, Inger | |
dc.date.accessioned | 2011-10-31T14:50:02Z | |
dc.date.available | 2011-10-31T14:50:02Z | |
dc.date.issued | 2011-10-31 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/27934 | |
dc.description.abstract | Syfte
Syftet med studien är att undersöka hur tre förskollärare i förskolan beskriver att stödet för barn med autism är utformat och organiserat. För att precisera syftet utgår studien från tre frågeställningar:
• Hur beskriver förskollärarna att stödet kring barnet med autism ser ut?
• Hur beskriver förskollärarna det stöd de själva får kring barnet med autism?
• Hur beskriver förskollärarna samarbetet kring barnet med autism?
Metod
Studien baseras på kvalitativa intervjuer med tre förskollärare. För att finna svar på frågor angående förskollärarnas beskrivningar av hur stödet för barn med diagnos autism är utformat och organiserat har intervjuerna baserats på processfrågor.
Resultat
Resultatet visar att gruppstorlek, en tydligt strukturerad och visualiserad verksamhet är viktiga delar i hur stödet är organiserat och utformat. Andra viktiga delar är den vuxnes förhållningssätt i lek och aktiviteter samt att utgå från barnets intresseområden och det som fungerar i vardagen. Svårigheter som beskrivs handlar om balansen mellan barngruppens behov och de speciella behov som barnet med autism har. Det handlar också om hur mycket tid och kunskap pedagogen har för att skapa en verksamhet där barn med autism kan vara delaktiga och få möjlighet att utvecklas. Dessa behov beskrivs delvis kunna tillgodoses med handledning som riktar sig mot autism, fördjupad kunskap om autism samt tid till att i arbetslaget reflektera och planera. Respondenterna efterfrågar också större förståelse för att barngruppens storlek och sammansättning påverkar hur verksamheten kan organiseras och utformas för barn med autism. Samarbetet i arbetslagen beskrivs som viktigt men ser olika ut beroende av organisatoriska frågor. Samtliga respondenter påtalar vikten av att i den dagliga kontakten med föräldrar bygga upp ett förtroendefullt samarbete. Respondenterna beskriver att man samverkar, men på olika sätt, med habiliteringen. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Kandidatuppsats | sv |
dc.relation.ispartofseries | HT11-IPS-01 PDGX62 | sv |
dc.subject | autism | sv |
dc.subject | struktur | sv |
dc.subject | anpassning | sv |
dc.subject | samarbete | sv |
dc.subject | arbetssätt | sv |
dc.subject | kompetens | sv |
dc.title | Stöd för barn med autism. Tre förskollärares beskrivningar | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of education and special education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet | swe |
dc.type.degree | Student essay | |