• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

It was only a few years ago I learned the word for condom in Hindi - En

Abstract
Vår studie baseras på en kvalitativ undersökning. Syftet är att ta reda på indiska ungdomars erfarenheter av sexuell och reproduktiv hälsa utifrån sexualundervisning som den indiska icke-statliga organisationen (NGO) MAMTA implementerat. Detta då sexualundervisning inte är en del av utbildningsväsendet i Indien. Vi vill även undersöka hur lärare på en skola och hur professionella på MAMTA resonerar kring samma ämne. De metoder vi använder för vår datainsamling är fokusgrupper med ungdomar och enskilda intervjuer med de professionella på MAMTA och lärare på skolan. För att analysera vårt material utgår vi från perspektiven socialkonstruktivism, utvecklingspsykologi och intersektionalitet, med fokus på kön, sexualitet och etnicitet. Vi kommer dessutom att analysera med hjälp av tidigare forskning på ämnet. I vårt resultat och analys framgår vikten av sexualundervisning då ungdomarna inte får tillgång till adekvat kunskap kring sexuell och reproduktiv hälsa i något annat forum. Ungdomarna får mycket kunskap om bland annat kroppens fysiologi och om HIV/AIDS. Däremot får de begränsad kunskap kring sexualitet, vilket framkommer tydligt i vår studie, då ungdomarna själva knappt talar om ämnet. Detta kan förklaras utifrån att det finns många restriktioner och tabun kring sexualitet i det indiska samhället. Vi kan utifrån vårt resultat se att det finns en diskrepans mellan MAMTA:s ideal och ungdomarnas verklighet. Därför blir det blir viktig att arbeta med både lärare och föräldrar och deras egna värderingar för att de ska kunna förmedla adekvat kunskap till ungdomarna. Vår studie visar även på att det finns stora könsskillnader bland annat gällande tillgång till information och utbildning samt möjlighet till sexuell praktik och användande av preventivmedel. Vi kan även se skillnader i hur pojkar och fickor resonerar kring äktenskapet och vad det innebär.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/27993
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
View/Open
gupea_2077_27993_1.pdf (495.2Kb)
Date
2011-11-18
Author
Wiman, Stina
Almestad, Matilda
Alidani, Raghda
Keywords
Indien, könsskillnader, sexualundervisning, sexuell och reproduktiv hälsa,
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV