• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

It was only a few years ago I learned the word for condom in Hindi - En

Sammanfattning
Vår studie baseras på en kvalitativ undersökning. Syftet är att ta reda på indiska ungdomars erfarenheter av sexuell och reproduktiv hälsa utifrån sexualundervisning som den indiska icke-statliga organisationen (NGO) MAMTA implementerat. Detta då sexualundervisning inte är en del av utbildningsväsendet i Indien. Vi vill även undersöka hur lärare på en skola och hur professionella på MAMTA resonerar kring samma ämne. De metoder vi använder för vår datainsamling är fokusgrupper med ungdomar och enskilda intervjuer med de professionella på MAMTA och lärare på skolan. För att analysera vårt material utgår vi från perspektiven socialkonstruktivism, utvecklingspsykologi och intersektionalitet, med fokus på kön, sexualitet och etnicitet. Vi kommer dessutom att analysera med hjälp av tidigare forskning på ämnet. I vårt resultat och analys framgår vikten av sexualundervisning då ungdomarna inte får tillgång till adekvat kunskap kring sexuell och reproduktiv hälsa i något annat forum. Ungdomarna får mycket kunskap om bland annat kroppens fysiologi och om HIV/AIDS. Däremot får de begränsad kunskap kring sexualitet, vilket framkommer tydligt i vår studie, då ungdomarna själva knappt talar om ämnet. Detta kan förklaras utifrån att det finns många restriktioner och tabun kring sexualitet i det indiska samhället. Vi kan utifrån vårt resultat se att det finns en diskrepans mellan MAMTA:s ideal och ungdomarnas verklighet. Därför blir det blir viktig att arbeta med både lärare och föräldrar och deras egna värderingar för att de ska kunna förmedla adekvat kunskap till ungdomarna. Vår studie visar även på att det finns stora könsskillnader bland annat gällande tillgång till information och utbildning samt möjlighet till sexuell praktik och användande av preventivmedel. Vi kan även se skillnader i hur pojkar och fickor resonerar kring äktenskapet och vad det innebär.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/27993
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
Fil(er)
gupea_2077_27993_1.pdf (495.2Kb)
Datum
2011-11-18
Författare
Wiman, Stina
Almestad, Matilda
Alidani, Raghda
Nyckelord
Indien, könsskillnader, sexualundervisning, sexuell och reproduktiv hälsa,
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV