Show simple item record

dc.contributor.authorHögstedt, Jenny
dc.contributor.authorÖstergaard, Jessica J
dc.date.accessioned2011-12-13T08:30:23Z
dc.date.available2011-12-13T08:30:23Z
dc.date.issued2011-12-13
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/28108
dc.description.abstractBakgrund: Tidigare forskning visar att det är mer stressfullt för familjen att ha ett barn med just autism, jämfört med andra kroniska sjukdomar. Syfte: Syftet med denna uppsats är att belysa hur föräldrar till barn med autism reagerar känslomässigt och vilka strategier som används för att hantera reaktionerna, samt relatera detta till teorierna kring transition och lidande. Metod: Studien gjordes genom en litteraturöversikt. Resultat: Resultatet visar att det väcks starka känslor hos föräldrarna till barn med autism. Dessa känslor kan uppträda som sorg och förtvivlan, förnekelse, oro, känsla av isolering, stress, skuld, förtvivlan, hopp och hopplöshet som fyller familjernas vardag. Föräldrarnas hantering av dessa känslor kan vara att söka stöd och information, ta kontrollen, anpassa sig till den nya situationen samt genom att bli passiva och undvika sina känslor. Över tid tycks vissa föräldrar till barn med autism nå en utveckling, där de genomgår en personlig utveckling. De beskriver hur relationer stärks och att de når en vilja att hjälpa och utbilda andra föräldrar till barn med autism samt hjälpa till att öka förståelsen hos allmänheten. Diskussion: Studiens resultat stämmer väl överens med teorier om transition och lidande, då föräldrarna först genomgår en mängd känslor, för att sedan hantera känslorna på olika sätt och slutligen finna en acceptans för sin nya situation. Med acceptansen följer en utveckling. Ingen av de analyserade artiklarna har kopplat föräldrarnas känslor och sätt att hantera dessa till teorierna kring lidande och transition. Slutsats: Det är viktigt för vårdpersonal att ha kunskap om lidandets och transitionens natur för att kunna möta dessa föräldrar (och andra i kris) utifrån den upplevelse de har och ge stöd för positiv utveckling.sv
dc.language.isoswesv
dc.titleAtt vara förälder till ett barn med autism - möjlighet till utvecklingsv
dc.title.alternativeBeing a parent of a child with autism - opportunity for developmentsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokMedicine
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Institute of Health and Care Sciences
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record