• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Matematiken finns överallt

Sammanfattning
Den metod som har använts för att uppfylla studiens syfte, är en kvalitativ undersökning samt en observation/fallstudie. Undersökningen har gjorts under en veckas tid på en montessoriförskola. Urvalsgruppen bestod av fyra förskollärare som har jobbat olika länge inom montessoripedagogiken och en barngrupp på cirka 0 barn. Till den teoretiska anknytningen har det gjorts ett urval bland relevant litteratur, artiklar samt internet. Dessa har givit en bakgrund till montessoripedagogiken och dess grundtankar och de olika didaktiska synsätt som lärare kan använda sig av vid matematikinlärning. Resultatet har visat att samtliga förskollärare använder sig av ett eller två av de tre synsätt som presenteras i studien. De använder sig av problemlösning och de menar också att barnen själva ska upptäcka matematiken med förskollärarnas stöd. Studien visar också att förskollärarna förhåller sig mellan teori och praktik, det vill säga att de följer den pedagogiska iden genom praktiken. Genom de material som finns, ska matematiken främjas samt att det är bland annat genom materialen som det ska bli ett lustfyllt lärande. Genom att ta del av vår studie ges en bild av hur matematikinlärningen främjas inom montessoripedagogiken. Dessutom ges en inblick i de olika didaktiska synsätt som förskollärarna på den aktuella förskolan har. Detta är betydelsefullt för lärare som jobbar med matematik i förskola/skola, att reflektera över det synsätt som används.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/28134
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_28134_1.pdf (874.9Kb)
Datum
2011
Författare
Andersson, Christine
Nyckelord
Matematikinlärning
montessoripedagogik
Belief sy
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV