Matematiken finns överallt
Sammanfattning
Den metod som har använts för att uppfylla studiens syfte, är en kvalitativ undersökning samt en
observation/fallstudie. Undersökningen har gjorts under en veckas tid på en montessoriförskola. Urvalsgruppen
bestod av fyra förskollärare som har jobbat olika länge inom montessoripedagogiken och en barngrupp på cirka
0 barn. Till den teoretiska anknytningen har det gjorts ett urval bland relevant litteratur, artiklar samt internet.
Dessa har givit en bakgrund till montessoripedagogiken och dess grundtankar och de olika didaktiska synsätt
som lärare kan använda sig av vid matematikinlärning.
Resultatet har visat att samtliga förskollärare använder sig av ett eller två av de tre synsätt som presenteras i
studien. De använder sig av problemlösning och de menar också att barnen själva ska upptäcka matematiken
med förskollärarnas stöd. Studien visar också att förskollärarna förhåller sig mellan teori och praktik, det vill
säga att de följer den pedagogiska iden genom praktiken. Genom de material som finns, ska matematiken
främjas samt att det är bland annat genom materialen som det ska bli ett lustfyllt lärande.
Genom att ta del av vår studie ges en bild av hur matematikinlärningen främjas inom montessoripedagogiken.
Dessutom ges en inblick i de olika didaktiska synsätt som förskollärarna på den aktuella förskolan har. Detta är
betydelsefullt för lärare som jobbar med matematik i förskola/skola, att reflektera över det synsätt som används.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2011Författare
Andersson, Christine
Nyckelord
Matematikinlärning
montessoripedagogik
Belief sy
Språk
sv