• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Språket eller språkens betydelse – En kvalitativ undersökning av pedagoger och föräldrar i två flerspråkiga förskolor

Sammanfattning
Sammanfattning: Syftet och frågeställningarna med detta examensarbete var att undersöka varför föräldrar väljer att placera sitt barn på en flerspråkig förskola samt varför pedagoger väljer att arbeta på en flerspråkig förskola. Vi vill genom studien lyfta deras tankar för att få en djupare förståelse inför bemötandet med den mångkulturella förskolan. Den empiriska undersökningen grundar sig på tolv kvalitativa intervjuer där vi intervjuat både föräldrar och pedagoger på två olika förskolor. Därmed fick vi svar på våra frågeställningar som vi analyserat och tagit stöd av i styrdokument, aktuell litteratur samt tidigare forskning. Vi kom i vår undersökning fram till att majoriteten av både föräldrar och pedagoger väljer en flerspråkig förskola för att där blir deras egen identitet synlig. Det är viktigt för föräldrarna att deras barn får träffa andra barn från samma kultur som talar samma språk, så att de känner en samhörighet. Undersökningen visar även att föräldrar väljer denna förskoleform för att de vill att deras barn ska lära sig flera språk och att de ska bevara sitt modersmål. Resultaten i undersökningen visar att språket eller språkens betydelse är grunden för barnens identitetsutveckling. Det handlar om pedagogers förhållningssätt och förmåga att tillämpa interkulturell pedagogik. Detta har betydelse för läraryrket för att pedagoger ska kunna förstå vikten av att bejaka varje barns kulturella bakgrund så att förskolan kan stödja och lägga grunden till en mänsklig rättighet, att vara två eller flerspråkig.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/28137
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_28137_1.pdf (463.6Kb)
Datum
2011
Författare
Olsson, Karin
Larsson, Lena
Nyckelord
Flerspråkig och tvåspråkig pedagogik
förskola
må
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV