Språket eller språkens betydelse – En kvalitativ undersökning av pedagoger och föräldrar i två flerspråkiga förskolor
Sammanfattning
Sammanfattning:
Syftet och frågeställningarna med detta examensarbete var att undersöka varför föräldrar väljer att placera
sitt barn på en flerspråkig förskola samt varför pedagoger väljer att arbeta på en flerspråkig förskola. Vi vill
genom studien lyfta deras tankar för att få en djupare förståelse inför bemötandet med den mångkulturella
förskolan. Den empiriska undersökningen grundar sig på tolv kvalitativa intervjuer där vi intervjuat både
föräldrar och pedagoger på två olika förskolor. Därmed fick vi svar på våra frågeställningar som vi
analyserat och tagit stöd av i styrdokument, aktuell litteratur samt tidigare forskning.
Vi kom i vår undersökning fram till att majoriteten av både föräldrar och pedagoger väljer en flerspråkig
förskola för att där blir deras egen identitet synlig. Det är viktigt för föräldrarna att deras barn får träffa
andra barn från samma kultur som talar samma språk, så att de känner en samhörighet. Undersökningen
visar även att föräldrar väljer denna förskoleform för att de vill att deras barn ska lära sig flera språk och att
de ska bevara sitt modersmål.
Resultaten i undersökningen visar att språket eller språkens betydelse är grunden för barnens
identitetsutveckling. Det handlar om pedagogers förhållningssätt och förmåga att tillämpa interkulturell
pedagogik. Detta har betydelse för läraryrket för att pedagoger ska kunna förstå vikten av att bejaka varje
barns kulturella bakgrund så att förskolan kan stödja och lägga grunden till en mänsklig rättighet, att vara
två eller flerspråkig.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2011Författare
Olsson, Karin
Larsson, Lena
Nyckelord
Flerspråkig och tvåspråkig pedagogik
förskola
må
Språk
sv