Musikens betydelse för barns lärande och utveckling: Två förskolepedagogers tankar om att arbeta med musik i förskolans verksamhet
Abstract
Sammanfattning:
Syfte: Mitt syfte med studien är att ta reda på hur verksamma förskolepedagoger använder musik i förskolans
verksamhet, i vilket syfte samt pedagogernas tankar om musikens betydelse för barns lärande och utveckling.
Huvudfråga: Musikens betydelse för barns lärande och utveckling.
Metod och material: Jag använde en kvalitativ forskningsmetod där jag samlade in information genom att
intervjua verksamma förskolepedagoger.
Resultat: Min studie visar på att musik har stor betydelse för barns lärande och utveckling. Musik bidrar till ett
lustfyllt lärande som skapar glädje och trygghet i förskolans arbete med barn.
Betydelse för läraryrket: Min studie kan ge förskolepedagoger en uppfattning om vikten av att använda musik
tillsammans med barn i förskolans verksamhet. Vidare kan studien ge förskolepedagoger en insikt om musikens
möjligheter för barns lärande och utveckling.
!"!
!
!
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Gradén, Ida
Keywords
Musik
musisk
förskolebarn
verksamma pedagoger
Language
sv