Show simple item record

dc.contributor.authorCuklev, Margaritasv
dc.date.accessioned2011-12-20T10:50:14Z
dc.date.available2011-12-20T10:50:14Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/28147
dc.description.abstract___________________________________________________________________________ Bakgrund och syfte Syftet med studien är att belysa hur viktig motivationen är för elevers lärande i skolan och arbetets huvudfråga är ”Vad är motivationens roll vid inlärning?”. Studien undersöker hur pedagoger tänker kring begreppet motivation och hur de resonerar kring motivationens betydelse för elevers lärande.   Metod och material Vi valde att göra en kvalitativ studie där vi intervjuade nio pedagoger, från tre olika skolor, om deras syn på motivation och dess betydelse för elevers lärande. Samtliga pedagoger arbetar med elever i de yngre åldrarna. Vi valde att göra semistrukturerade intervjuer som undersökningsmetod då vi ville ha möjlighet att ställa följdfrågor till informanterna. Efter arbetet med att transkribera intervjuerna sammanställde vi dem. Resultat Pedagogerna var eniga om att motivation är drivkraften, lusten och viljan att lära sig och de ansåg att de påverkar elevers motivation genom sitt bemötande. De beskrev även att det var viktigt att ha förmågan att kunna ta elevers perspektiv samt vikten av att ha en varierad undervisning. Genom att låta eleverna vara delaktiga i planering av undervisningen menade pedagogerna att det motiverade eleverna. Avslutningsvis kan man också läsa om våra egna tankar, reflektioner och didaktiska slutsatser kring motivation och motivationens roll inom lärandet. Betydelse för läraryrket Vi anser att motivation är en central del i elevers långsiktiga lärande och det är vår uppgift att ge elever de bästa förutsättningarna för deras lärande.     sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectMotivationsv
dc.subjectvariationsv
dc.subjectpedagogens rollsv
dc.subjectelevens drsv
dc.titleMotivationens roll vid inlärning En studie om pedagogers roll vid lärandesv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record