Motivationens roll vid inlärning En studie om pedagogers roll vid lärande
Abstract
___________________________________________________________________________
Bakgrund och syfte
Syftet med studien är att belysa hur viktig motivationen är för elevers lärande i skolan och
arbetets huvudfråga är ”Vad är motivationens roll vid inlärning?”. Studien undersöker hur
pedagoger tänker kring begreppet motivation och hur de resonerar kring motivationens
betydelse för elevers lärande.
Metod och material
Vi valde att göra en kvalitativ studie där vi intervjuade nio pedagoger, från tre olika skolor,
om deras syn på motivation och dess betydelse för elevers lärande. Samtliga pedagoger
arbetar med elever i de yngre åldrarna. Vi valde att göra semistrukturerade intervjuer som
undersökningsmetod då vi ville ha möjlighet att ställa följdfrågor till informanterna. Efter
arbetet med att transkribera intervjuerna sammanställde vi dem.
Resultat
Pedagogerna var eniga om att motivation är drivkraften, lusten och viljan att lära sig och de
ansåg att de påverkar elevers motivation genom sitt bemötande. De beskrev även att det var
viktigt att ha förmågan att kunna ta elevers perspektiv samt vikten av att ha en varierad
undervisning. Genom att låta eleverna vara delaktiga i planering av undervisningen menade
pedagogerna att det motiverade eleverna.
Avslutningsvis kan man också läsa om våra egna tankar, reflektioner och didaktiska slutsatser
kring motivation och motivationens roll inom lärandet.
Betydelse för läraryrket
Vi anser att motivation är en central del i elevers långsiktiga lärande och det är vår uppgift att
ge elever de bästa förutsättningarna för deras lärande.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Cuklev, Margarita
Keywords
Motivation
variation
pedagogens roll
elevens dr
Language
sv