• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Elevers uppfattningar om arbetet med mobbning

Sammanfattning
Syfte Vi ville undersöka hur elever i årskurs två och tre anser att arbetet med mobbning fungerar på deras skolor. Vi jämförde två skolor, en som aktivt arbetar med SET-metoden och en som inte arbetar utifrån någon speciell metod, för att se om elevernas uppfattningar skilde sig mellan skolan som arbetar efter en metod och den som inte gör det. Frågeställningar Hur fungerar arbetet med mobbning på en skola som arbetar efter SET-metoden, enligt eleverna i två klasser? Hur fungerar arbetet med mobbning på en skola som inte arbetar efter en speciell metod, enligt eleverna i två klasser? Finns det några likheter/skillnader mellan elevernas uppfattningar på de olika skolorna? Resultat, betydelse för läraryrket I vår undersökning har vi haft som metod att göra enkäter med eleverna i alla klasser och fördjupade samtalsintervjuer med två elever i varje klass. Vi har fått bilden av att de flesta elever som vi har tillfrågat på SET-skolan har en ganska positiv uppfattning av hur arbetet med mobbning fungerar på deras skola. Till största del verkar eleverna i den andra skolan också tycka att arbetet fungerar ganska bra, men det finns även elever som klart uttrycker att det inte fungerar bra och att de vuxna inte alltid gör så mycket. Uppfattningarna skiljer sig dock här mellan klasserna. Vi ser både likheter och skillnader mellan skolorna. Elevernas uppfattningar om arbetet med mobbning på skolan verkar vara mer positiva i SET-skolan än i den andra skolan. Likheter syns exempelvis i vad eleverna själva gör om någon blir mobbad. En didaktisk konsekvens som har framkommit i vår undersökning är att det är viktigt att ha en tydlig plan för antimobbningsarbetet.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/28148
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_28148_1.pdf (157.9Kb)
Datum
2011
Författare
Magnusson, Paulina
Lundgren, Emma
Nyckelord
mobbning
mobbningsarbete
SET
skola
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV