dc.description.abstract | Syfte
Vi ville undersöka hur elever i årskurs två och tre anser att arbetet med mobbning fungerar på deras skolor. Vi jämförde
två skolor, en som aktivt arbetar med SET-metoden och en som inte arbetar utifrån någon speciell metod, för att se om
elevernas uppfattningar skilde sig mellan skolan som arbetar efter en metod och den som inte gör det.
Frågeställningar
Hur fungerar arbetet med mobbning på en skola som arbetar efter SET-metoden, enligt eleverna i två klasser?
Hur fungerar arbetet med mobbning på en skola som inte arbetar efter en speciell metod, enligt eleverna i två klasser?
Finns det några likheter/skillnader mellan elevernas uppfattningar på de olika skolorna?
Resultat, betydelse för läraryrket
I vår undersökning har vi haft som metod att göra enkäter med eleverna i alla klasser och fördjupade samtalsintervjuer
med två elever i varje klass. Vi har fått bilden av att de flesta elever som vi har tillfrågat på SET-skolan har en ganska
positiv uppfattning av hur arbetet med mobbning fungerar på deras skola. Till största del verkar eleverna i den andra
skolan också tycka att arbetet fungerar ganska bra, men det finns även elever som klart uttrycker att det inte fungerar
bra och att de vuxna inte alltid gör så mycket. Uppfattningarna skiljer sig dock här mellan klasserna. Vi ser både
likheter och skillnader mellan skolorna. Elevernas uppfattningar om arbetet med mobbning på skolan verkar vara mer
positiva i SET-skolan än i den andra skolan. Likheter syns exempelvis i vad eleverna själva gör om någon blir mobbad.
En didaktisk konsekvens som har framkommit i vår undersökning är att det är viktigt att ha en tydlig plan för
antimobbningsarbetet. | sv |