Show simple item record

dc.contributor.authorKontio, Annsv
dc.contributor.authorAlvarado Mendez, Isissv
dc.date.accessioned2011-12-20T10:50:24Z
dc.date.available2011-12-20T10:50:24Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/28149
dc.description.abstractBakgrund: Intresset för denna observationsstudie har varit att utifrån våra och andra forskares erfarenheter gällande skriftspråkandet visa på hur man kan förmedla skriftspråket med hjälp av bilder till barn i förskoleklass. Metod: Vår studie utgår från direktobservationen såsom deltagande observationer för att undersöka hur pedagogers tillvägagångssätt gällande skriftspråksinlärningen kan gå till samt vilka medium de använder sig av för att förmedla skriftspråket. I vår insamlade data har vi utgått från Vygotskijs fyra aktivitetsteorier som är det sociala, det medierade, det situerade samt det kreativa. Vi anser att Vygotskijs syn på lärande är intressant och illustrerar med exempel som ger en bättre förståelse för hur man som blivande pedagog kan använda sig av de olika faktorer och aspekter som spelar en betydande roll för lärandet Syfte: Vår observationsstudie syftar på att tolka, undersöka och beskriva hur en pedagog använder bilder och sagor som ett medium för att förmedla skriftspråket till barn i förskoleklass. Resultat: Uppsatsen tar upp bildens betydelse i skriftspråksutveckling för barn i förskoleklass. Den presenterar hur man kan utveckla barnens kompetens för skriftspråk med hjälp av sagor och bilder som ett medium för något mer konkret. Sagornas stora påverkan på barn har dokumenterats historiskt och i nutid. För att kunna analysera vår observationsstudie i form av tidigare forskning har vi utgått från Vygotskijs fyra aktivitetsteorier som vi nämnde ovan. Uppsatsen visar också på hur grundläggande en förtrogenhetsmiljö är för barnen så de kan lära sig på ett lustfyllt sätt, både individuellt och i grupp. Huvudfråga: Hur kan man med sagans hjälp gå tillväga när man vill förmedla skriftspråket med bilder? Betydelse för läraryrket: Vi anser att denna observationsstudie är mycket relevant för alla blivande pedagoger då den tar upp betydelsen av att använda sig av olika medium för att lära ut skriftspråket. 1sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectBarnsv
dc.subjectbildsv
dc.subjectskriftspråksv
dc.subjectlärandesv
dc.subjectVygotskijsv
dc.titleBild som ett pedagogiskt hjälpmedel vid inlärning av skriftspråketsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record