dc.contributor.author | Kontio, Ann | sv |
dc.contributor.author | Alvarado Mendez, Isis | sv |
dc.date.accessioned | 2011-12-20T10:50:24Z | |
dc.date.available | 2011-12-20T10:50:24Z | |
dc.date.issued | 2011 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/28149 | |
dc.description.abstract | Bakgrund: Intresset för denna observationsstudie har varit att utifrån våra och andra forskares erfarenheter
gällande skriftspråkandet visa på hur man kan förmedla skriftspråket med hjälp av bilder till barn i förskoleklass.
Metod: Vår studie utgår från direktobservationen såsom deltagande observationer för att undersöka hur
pedagogers tillvägagångssätt gällande skriftspråksinlärningen kan gå till samt vilka medium de använder sig av
för att förmedla skriftspråket. I vår insamlade data har vi utgått från Vygotskijs fyra aktivitetsteorier som är det
sociala, det medierade, det situerade samt det kreativa. Vi anser att Vygotskijs syn på lärande är intressant och
illustrerar med exempel som ger en bättre förståelse för hur man som blivande pedagog kan använda sig av de
olika faktorer och aspekter som spelar en betydande roll för lärandet
Syfte: Vår observationsstudie syftar på att tolka, undersöka och beskriva hur en pedagog använder bilder och
sagor som ett medium för att förmedla skriftspråket till barn i förskoleklass.
Resultat: Uppsatsen tar upp bildens betydelse i skriftspråksutveckling för barn i förskoleklass. Den presenterar
hur man kan utveckla barnens kompetens för skriftspråk med hjälp av sagor och bilder som ett medium för något
mer konkret. Sagornas stora påverkan på barn har dokumenterats historiskt och i nutid. För att kunna analysera
vår observationsstudie i form av tidigare forskning har vi utgått från Vygotskijs fyra aktivitetsteorier som vi
nämnde ovan. Uppsatsen visar också på hur grundläggande en förtrogenhetsmiljö är för barnen så de kan lära sig
på ett lustfyllt sätt, både individuellt och i grupp.
Huvudfråga: Hur kan man med sagans hjälp gå tillväga när man vill förmedla skriftspråket med bilder?
Betydelse för läraryrket: Vi anser att denna observationsstudie är mycket relevant för alla blivande pedagoger
då den tar upp betydelsen av att använda sig av olika medium för att lära ut skriftspråket.
1 | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Barn | sv |
dc.subject | bild | sv |
dc.subject | skriftspråk | sv |
dc.subject | lärande | sv |
dc.subject | Vygotskij | sv |
dc.title | Bild som ett pedagogiskt hjälpmedel vid inlärning av skriftspråket | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |