• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Bild som ett pedagogiskt hjälpmedel vid inlärning av skriftspråket

Sammanfattning
Bakgrund: Intresset för denna observationsstudie har varit att utifrån våra och andra forskares erfarenheter gällande skriftspråkandet visa på hur man kan förmedla skriftspråket med hjälp av bilder till barn i förskoleklass. Metod: Vår studie utgår från direktobservationen såsom deltagande observationer för att undersöka hur pedagogers tillvägagångssätt gällande skriftspråksinlärningen kan gå till samt vilka medium de använder sig av för att förmedla skriftspråket. I vår insamlade data har vi utgått från Vygotskijs fyra aktivitetsteorier som är det sociala, det medierade, det situerade samt det kreativa. Vi anser att Vygotskijs syn på lärande är intressant och illustrerar med exempel som ger en bättre förståelse för hur man som blivande pedagog kan använda sig av de olika faktorer och aspekter som spelar en betydande roll för lärandet Syfte: Vår observationsstudie syftar på att tolka, undersöka och beskriva hur en pedagog använder bilder och sagor som ett medium för att förmedla skriftspråket till barn i förskoleklass. Resultat: Uppsatsen tar upp bildens betydelse i skriftspråksutveckling för barn i förskoleklass. Den presenterar hur man kan utveckla barnens kompetens för skriftspråk med hjälp av sagor och bilder som ett medium för något mer konkret. Sagornas stora påverkan på barn har dokumenterats historiskt och i nutid. För att kunna analysera vår observationsstudie i form av tidigare forskning har vi utgått från Vygotskijs fyra aktivitetsteorier som vi nämnde ovan. Uppsatsen visar också på hur grundläggande en förtrogenhetsmiljö är för barnen så de kan lära sig på ett lustfyllt sätt, både individuellt och i grupp. Huvudfråga: Hur kan man med sagans hjälp gå tillväga när man vill förmedla skriftspråket med bilder? Betydelse för läraryrket: Vi anser att denna observationsstudie är mycket relevant för alla blivande pedagoger då den tar upp betydelsen av att använda sig av olika medium för att lära ut skriftspråket. 1
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/28149
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_28149_1.pdf (1.174Mb)
Datum
2011
Författare
Kontio, Ann
Alvarado Mendez, Isis
Nyckelord
Barn
bild
skriftspråk
lärande
Vygotskij
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV