Show simple item record

dc.contributor.authorSköld, Fridasv
dc.date.accessioned2011-12-20T10:50:29Z
dc.date.available2011-12-20T10:50:29Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/28150
dc.description.abstractStudiens syfte avsågs att besvaras genom miljöobservationer vid tre Reggio Emilia inspirerade förskoleavdelningar samt genom kvalitativa intervjuer med pedagoger från dessa avdelningar. Utifrån dessa observationer och intervjuer har jag presenterat typ av pedagogisk dokumentation i förskolemiljöerna och placering av denna, pedagogers olika syften med den pedagogiska dokumentationen i miljön samt hur de menar att barnen meningsskapar kring denna. Resultaten visar på att det finns olika sätt på hur pedagogisk dokumentation i Reggio Emilia inspirerade förskolemiljöer kan bidra till barns meningsskapande, den kan bidra till ett meningsskapande vilket sker i direkt anslutning till dokumentationen men de kan också bidra till ett indirekt meningsskapande via pedagogen. Hur barnen kan ta del av den pedagogiska dokumentationen och därmed skapa mening kring den är beroende av var den är placerad i miljön och hur den är utformad. Studien är relevant för förskollärare då det i förskolan kommer allt större krav på att pedagoger skall utvärdera och dokumentera. Studien kan fungera som en inspiration till hur man som pedagog kan arbeta med pedagogisk dokumentation i förskolan.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectReggio Emiliasv
dc.subjectpedagogisk dokumentationsv
dc.subjectmeningssksv
dc.titleVad är meningen med pedagogisk dokumentation? – en studie om pedagogisk dokumentation i Reggio Emilia inspirerade förskolemiljöer och dess bidrag till barns meningsskapandesv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record