Vad är meningen med pedagogisk dokumentation? – en studie om pedagogisk dokumentation i Reggio Emilia inspirerade förskolemiljöer och dess bidrag till barns meningsskapande
Abstract
Studiens syfte avsågs att besvaras genom miljöobservationer vid tre Reggio Emilia inspirerade
förskoleavdelningar samt genom kvalitativa intervjuer med pedagoger från dessa avdelningar. Utifrån dessa
observationer och intervjuer har jag presenterat typ av pedagogisk dokumentation i förskolemiljöerna och
placering av denna, pedagogers olika syften med den pedagogiska dokumentationen i miljön samt hur de menar
att barnen meningsskapar kring denna.
Resultaten visar på att det finns olika sätt på hur pedagogisk dokumentation i Reggio Emilia inspirerade
förskolemiljöer kan bidra till barns meningsskapande, den kan bidra till ett meningsskapande vilket sker i direkt
anslutning till dokumentationen men de kan också bidra till ett indirekt meningsskapande via pedagogen. Hur
barnen kan ta del av den pedagogiska dokumentationen och därmed skapa mening kring den är beroende av var
den är placerad i miljön och hur den är utformad.
Studien är relevant för förskollärare då det i förskolan kommer allt större krav på att pedagoger skall utvärdera
och dokumentera. Studien kan fungera som en inspiration till hur man som pedagog kan arbeta med pedagogisk
dokumentation i förskolan.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Sköld, Frida
Keywords
Reggio Emilia
pedagogisk dokumentation
meningssk
Language
sv