• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kompetenser och bildningsideal i musiklärarutbildningen – en taxonomisk studie av tre högskolors kursplaner

Sammanfattning
Sammanfattning Vad är det för slags kunskap man förväntas tillägna sig på musiklärarutbildningen? Jag har här undersökt kursplaner för musiklärarutbildningen och speglat dem i äldre utbildningar, även i ungdomsskolans läroplaner. Mitt syfte är att ta reda på vad som kan läsas i tre kursplaners kursmål på tre musiklärarutbildningar med avseende på bildningsideal och kompetensaspekter. Jag tar hjälp av Krathwohls reviderade taxonomi för att få syn på skillnader och likheter i kompetenser mellan kursmålen. De undersökta kursmålen är hämtade från kurser i klassmetodik/didaktik, klassensemble och musikhistoria/antropologi. Dessa skiljer sig något i utformning och namn mellan skolorna men likheterna vad gäller innehåll gör dem jämförbara. Kurserna är hämtade från musiklärarutbildningarna i Göteborg, Stockholm och Piteå och sammanlagt ingår nio kursplaners kursmål i studien. Kursmålen som jag undersökt har övergripande formuleringar. Det verkar som om ämnesspecifika mål har fått ge vika för de övergripande målen, och detta kan vara anledningen till att målen saknar musikaliska begrepp. Detta kan vara ett uttryck för att musiklärarprofessionen är svag. Metakognition förekommer endast i två av de nio undersökta kursernas kursmål. Att begrepp inte förekommer i kursmålen behöver inte betyda att undervisning är fri från dessa. Viss forskning som jag har tagit del av pekar på att musikundervisning tenderar att vara synnerligen ämnesspecifik. Den klassiska musiken behandlas inte på samma sätt nu som på 1950-talet. Då spelades den, nu studeras den teoretiskt inom musikhistoriekurser. Det som framförallt utövas praktiskt, d.v.s. spelas, speglar den populärmusikkultur som finns i samhället idag. Lärares förmåga att formulera styrdokument är en central yrkeskompetens som kräver ett gemensamt didaktiskt språk. Jag drar slutsatsen efter mitt arbete att denna yrkeskompetens hos musiklärare borde stå inför ett starkt behov av utveckling.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/28153
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_28153_1.pdf (650.0Kb)
Datum
2011
Författare
Wallerstedt, Johan
Nyckelord
Kursmål
kursplaner
musik
lärarutbildning
kompe
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV