Bedömning i slöjd
Abstract
Sammanfattning
Syfte
Uppsatsens syfte var att undersöka slöjdlärares bedömningsunderlag i slöjdämnet utifrån tre huvudfrågor. Vi
ville undersöka hur slöjdlärarna informerade sina elever i årskurs 9 om vad som bedöms samt om deras elever
uppfattade vad lärarna bedömde.
Metod
För att få svar på uppsatsens tre huvudfrågor genomfördes både en kvalitativ och kvantitativ undersökning.
Kvalitativa intervjuer gjordes i fyra grundskolor med åtta slöjdlärare, varav fyra var kvinnor och fyra män. Den
kvantitativa enkätundersökningen gjordes med ett urval av slöjdlärarnas elever, där vissa frågor var liknande
intervjufrågorna. Detta för att elevernas svar senare jämfördes med slöjdlärarnas svar.
Resultat
Resultatet visade att eleverna generellt hade en god uppfattning om vad deras slöjdlärare bedömer i slöjd, vilket
tyder på en god transparens hos slöjdlärarna gentemot sina elever. Både slöjdlärare och elever svarar att det är
slöjdprocessen och dess delar som bedöms i slöjden.
Däremot visade undersökningen att omkring en tredjedel av eleverna tror att deras slöjdlärare bedömer elevernas
beteende, uppförande eller sociala kompetens. Slöjdlärarna uppgav att de inte bedömer detta, men är medvetna
om att de trots allt kanske omedvetet väger in det i bedömningen. Vidare visade resultatet att samtliga slöjdlärare
upplever ständig tidsbrist för didaktiska och kunskapsutvecklande samtal med sina elever.
Undersökningen kan ge lärare en större medvetenhet kring vad som påverkar bedömning ur flera perspektiv, till
exempel olika faktorer som påverkar den kunskapssyn som blir gällande i läroplanerna. Den kan också väcka
ytterligare nyfikenhet då man vill veta mer om elevernas syn och inställning om bedömning i slöjdämnet.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Karlsson, Marie
Enqvist, Lisa
Keywords
läroplansteori
bedömningsunderlag
slöjdprocess
Language
sv