• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Bedömning i slöjd

Abstract
Sammanfattning Syfte Uppsatsens syfte var att undersöka slöjdlärares bedömningsunderlag i slöjdämnet utifrån tre huvudfrågor. Vi ville undersöka hur slöjdlärarna informerade sina elever i årskurs 9 om vad som bedöms samt om deras elever uppfattade vad lärarna bedömde. Metod För att få svar på uppsatsens tre huvudfrågor genomfördes både en kvalitativ och kvantitativ undersökning. Kvalitativa intervjuer gjordes i fyra grundskolor med åtta slöjdlärare, varav fyra var kvinnor och fyra män. Den kvantitativa enkätundersökningen gjordes med ett urval av slöjdlärarnas elever, där vissa frågor var liknande intervjufrågorna. Detta för att elevernas svar senare jämfördes med slöjdlärarnas svar. Resultat Resultatet visade att eleverna generellt hade en god uppfattning om vad deras slöjdlärare bedömer i slöjd, vilket tyder på en god transparens hos slöjdlärarna gentemot sina elever. Både slöjdlärare och elever svarar att det är slöjdprocessen och dess delar som bedöms i slöjden. Däremot visade undersökningen att omkring en tredjedel av eleverna tror att deras slöjdlärare bedömer elevernas beteende, uppförande eller sociala kompetens. Slöjdlärarna uppgav att de inte bedömer detta, men är medvetna om att de trots allt kanske omedvetet väger in det i bedömningen. Vidare visade resultatet att samtliga slöjdlärare upplever ständig tidsbrist för didaktiska och kunskapsutvecklande samtal med sina elever. Undersökningen kan ge lärare en större medvetenhet kring vad som påverkar bedömning ur flera perspektiv, till exempel olika faktorer som påverkar den kunskapssyn som blir gällande i läroplanerna. Den kan också väcka ytterligare nyfikenhet då man vill veta mer om elevernas syn och inställning om bedömning i slöjdämnet.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/28157
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_28157_1.pdf (837.3Kb)
Date
2011
Author
Karlsson, Marie
Enqvist, Lisa
Keywords
läroplansteori
bedömningsunderlag
slöjdprocess
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV