Show simple item record

dc.contributor.authorKarlsson, Mariesv
dc.contributor.authorEnqvist, Lisasv
dc.date.accessioned2011-12-20T10:51:13Z
dc.date.available2011-12-20T10:51:13Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/28157
dc.description.abstractSammanfattning Syfte Uppsatsens syfte var att undersöka slöjdlärares bedömningsunderlag i slöjdämnet utifrån tre huvudfrågor. Vi ville undersöka hur slöjdlärarna informerade sina elever i årskurs 9 om vad som bedöms samt om deras elever uppfattade vad lärarna bedömde. Metod För att få svar på uppsatsens tre huvudfrågor genomfördes både en kvalitativ och kvantitativ undersökning. Kvalitativa intervjuer gjordes i fyra grundskolor med åtta slöjdlärare, varav fyra var kvinnor och fyra män. Den kvantitativa enkätundersökningen gjordes med ett urval av slöjdlärarnas elever, där vissa frågor var liknande intervjufrågorna. Detta för att elevernas svar senare jämfördes med slöjdlärarnas svar. Resultat Resultatet visade att eleverna generellt hade en god uppfattning om vad deras slöjdlärare bedömer i slöjd, vilket tyder på en god transparens hos slöjdlärarna gentemot sina elever. Både slöjdlärare och elever svarar att det är slöjdprocessen och dess delar som bedöms i slöjden. Däremot visade undersökningen att omkring en tredjedel av eleverna tror att deras slöjdlärare bedömer elevernas beteende, uppförande eller sociala kompetens. Slöjdlärarna uppgav att de inte bedömer detta, men är medvetna om att de trots allt kanske omedvetet väger in det i bedömningen. Vidare visade resultatet att samtliga slöjdlärare upplever ständig tidsbrist för didaktiska och kunskapsutvecklande samtal med sina elever. Undersökningen kan ge lärare en större medvetenhet kring vad som påverkar bedömning ur flera perspektiv, till exempel olika faktorer som påverkar den kunskapssyn som blir gällande i läroplanerna. Den kan också väcka ytterligare nyfikenhet då man vill veta mer om elevernas syn och inställning om bedömning i slöjdämnet.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectläroplansteorisv
dc.subjectbedömningsunderlagsv
dc.subjectslöjdprocesssv
dc.titleBedömning i slöjdsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record