”Det känns roligt och intressant att nu se bilden från en ny sida!” Fem pedagogers syn på barns bildskapande.
Abstract
SYFTE:Syftet med vårt arbete är att undersöka hur stor del barns bildskapande har i den
pedagogiska verksamheten. Fokus ligger på på pedagogernas syn, kunskap och
engagemang samt miljöns betydelse.
HUVUDFRÅGOR:Studien har utgått från tre frågeställningar som innefattar pedagogens roll då det
kommer till barns bildskapande, bildskapandets miljö samt skillnader och
likheter mellan pedagogernas synsätt från de allmänna kontra de Reggio Emilia
inspirerade. Frågeställningar har formats utifrån läroplanen för förskolan (Lpfö
98) som beskriver tydligt att man som pedagog ska främja barns lust att lära
genom den skapande verksamheten samt genom samspelet med andra
människor.
METOD/ MATERIAL:Vi har valt att genom samtalsintervjuer ta del av fem pedagogers syn kring barns
bildskapande. De pedagoger som vi har intervjuat arbetar på två olika allmänna
förskolor samt en Reggio Emilia inspirerad förskola.
RESULTAT: I resultatet fanns tydliga skillnader mellan medvetenheten, kunskapen och
engagemanget hos de olika pedagogerna. Att det var pedagogerna från den
Reggio Emilia inspirerande förskolan som bekräftade att barns bildskapande är
viktigt för barns utveckling blev verifierat. Intresset för förbättring och
förändring fanns dock hos pedagogerna från de allmänna förskolorna.
BETYDELSE FÖR LÄRARYRKET:
Barns bildskapande har stor betydelse för pedagoger inom förskolan då det är
viktigt att erbjuda barn olika metoder för att kunna utvecklas. Genom att låta
barn bildskapa kan pedagogen få en djupare inblick i barnets värld.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Ghazi, Sara
Holmberg, Maria
Keywords
Bildskapande
Förskola
Pedagog
Reggio Emilia
Language
sv