• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Det känns roligt och intressant att nu se bilden från en ny sida!” Fem pedagogers syn på barns bildskapande.

Sammanfattning
SYFTE:Syftet med vårt arbete är att undersöka hur stor del barns bildskapande har i den pedagogiska verksamheten. Fokus ligger på på pedagogernas syn, kunskap och engagemang samt miljöns betydelse. HUVUDFRÅGOR:Studien har utgått från tre frågeställningar som innefattar pedagogens roll då det kommer till barns bildskapande, bildskapandets miljö samt skillnader och likheter mellan pedagogernas synsätt från de allmänna kontra de Reggio Emilia inspirerade. Frågeställningar har formats utifrån läroplanen för förskolan (Lpfö 98) som beskriver tydligt att man som pedagog ska främja barns lust att lära genom den skapande verksamheten samt genom samspelet med andra människor. METOD/ MATERIAL:Vi har valt att genom samtalsintervjuer ta del av fem pedagogers syn kring barns bildskapande. De pedagoger som vi har intervjuat arbetar på två olika allmänna förskolor samt en Reggio Emilia inspirerad förskola. RESULTAT: I resultatet fanns tydliga skillnader mellan medvetenheten, kunskapen och engagemanget hos de olika pedagogerna. Att det var pedagogerna från den Reggio Emilia inspirerande förskolan som bekräftade att barns bildskapande är viktigt för barns utveckling blev verifierat. Intresset för förbättring och förändring fanns dock hos pedagogerna från de allmänna förskolorna. BETYDELSE FÖR LÄRARYRKET: Barns bildskapande har stor betydelse för pedagoger inom förskolan då det är viktigt att erbjuda barn olika metoder för att kunna utvecklas. Genom att låta barn bildskapa kan pedagogen få en djupare inblick i barnets värld.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/28160
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_28160_1.pdf (397.4Kb)
Datum
2011
Författare
Ghazi, Sara
Holmberg, Maria
Nyckelord
Bildskapande
Förskola
Pedagog
Reggio Emilia
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV