Hur stort är universum? En studie kring lärares syn på grundskolans astronomiundervisning
Abstract
Syftet med detta arbete har varit att undersöka några av de problem studiens fem lärare har ställts inför i
skärningspunkten mellan vetenskapliga fakta, statens vilja och elevernas förförståelse. För att ta reda på detta har
jag genomfört en kvalitativ intervjustudie där fem grundskolelärare med varierad utbildningsbakgrund, varav
samtliga har undervisat i astronomi, fått svara på vad de ansett vara ämnets kärna. Jag har även gjort
litteraturgenomgångar kring astronomiämnet i skolan för att förankra min studie i tidigare forskning och hämtat
inspiration till dess intervjuunderlag. Mina resultat tyder på att informanterna i den här studiens personliga
inställning till- och ämneskunskaper i ämnet har en avgörande roll i valet av innehåll deras elever kommer att
presenteras för i skolan, vilket material de får att arbeta med och hur styrdokument kommer att följas. Studien
ämnar också belysa några av de nyckelfaktorer inom ämnet som de intervjuade lärarna ansett leda till just en god
undervisning. Resultaten i den här studien tyder på att astronomiundervisning kopplat de vardagliga fenomen
eleverna själva kan se eller uppleva anses som en mycket viktig.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Svanberg, Niklas
Keywords
Astronomi
Tema rymden
Astronomiundervisning
Language
sv