Show simple item record

dc.contributor.authorSvanberg, Niklassv
dc.date.accessioned2011-12-20T10:51:44Z
dc.date.available2011-12-20T10:51:44Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/28162
dc.description.abstractSyftet med detta arbete har varit att undersöka några av de problem studiens fem lärare har ställts inför i skärningspunkten mellan vetenskapliga fakta, statens vilja och elevernas förförståelse. För att ta reda på detta har jag genomfört en kvalitativ intervjustudie där fem grundskolelärare med varierad utbildningsbakgrund, varav samtliga har undervisat i astronomi, fått svara på vad de ansett vara ämnets kärna. Jag har även gjort litteraturgenomgångar kring astronomiämnet i skolan för att förankra min studie i tidigare forskning och hämtat inspiration till dess intervjuunderlag. Mina resultat tyder på att informanterna i den här studiens personliga inställning till- och ämneskunskaper i ämnet har en avgörande roll i valet av innehåll deras elever kommer att presenteras för i skolan, vilket material de får att arbeta med och hur styrdokument kommer att följas. Studien ämnar också belysa några av de nyckelfaktorer inom ämnet som de intervjuade lärarna ansett leda till just en god undervisning. Resultaten i den här studien tyder på att astronomiundervisning kopplat de vardagliga fenomen eleverna själva kan se eller uppleva anses som en mycket viktig.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectAstronomisv
dc.subjectTema rymdensv
dc.subjectAstronomiundervisningsv
dc.titleHur stort är universum? En studie kring lärares syn på grundskolans astronomiundervisningsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record