Pedagogisk dokumentation i förskola – En studie av fyra pedagogers syn pedagogisk dokumentation
Sammanfattning
Sammanfattning:
Pedagogisk dokumentation har under de två senaste decennierna kommit att få en större betydelse i
skolans värld. I den reviderade Lpfö98/10 står att läsa om hur förskolan aktivt ska arbeta med
pedagogisk dokumentation Syftet med den här studien har varit att ta reda hur pedagoger i verksamhet
ser på pedagogisk dokumentation och hur de upplever att den kan ha betydelse för dem i deras lärarroll.
Frågeställningar har utformats utifrån de didaktiska frågorna (vad, hur, varför och för vem). För att
undersöka detta har metoden self report använts som är ett frågeformulär där respondenten svarar på
frågor utan forskarens övervakning. Resultatet av undersökningen visar att respondenterna är väl
informerade och insatta inom ämnet pedagogisk dokumentation. Respondenterna ser pedagogisk
dokumentation som ett viktigt verktyg för att synliggöra barnens och sitt eget lärande både för sig
själva och utåt. Även om de upplever en del svårigheter i arbetet med pedagogisk dokumentation anser
de att det är en viktig del av verksamheten. Detta är av stor betydelse för läraryrket eftersom det är ett
arbete som handlar om att utveckling av barn, pedagog och verksamhet.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2011Författare
Olofson, Cecilia
Nyckelord
Pedagogisk dokumentation
pedagogisk verksamhet
u
Språk
sv