• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

“Matte är lätt som en plätt” Om barns attityder till matematik i förskoleklass

Abstract
Syfte: Syftet med vår studie är att ta reda på vilka attityder barnen i förskoleklassen har till matematikämnet. Vi vill ta reda på hur stor lust barnen i förskoleklassen har till matematikämnet samt vilken självtillit barnen i förskoleklassen har vad gäller det egna matematiklärandet. Huvudfråga: Attityder till matematiken hos barnen i förskoleklassen. Metod och material: Vi har använt oss av strukturerade intervjuer. Vi har intervjuat sammanlagt tjugo sexåriga barn. Vi har intervjuat tio barn var på våra respektive VFU-skolor i Västra Götaland. Vi har haft ett frågeformulär och ställt frågorna till barnen utifrån det. Under intervjun har barnen erbjudits möjlighet att illustrera vad de tycker är matematik. Alla barnen har varit positiva till detta. Vi har vid dessa tillfällen haft papper och färgpennor tillgängliga för barnen att använda. Vi har antecknat barnens svar direkt på frågeformuläret och bearbetat svaren tillsammans med illustrationerna under vår sammanställning av resultaten. Resultat: I vår undersökning har vi kommit fram till att barnen i förskoleklassen har bra tillit till sig själva, en positiv attityd till matematiken och framför allt en lust att lära. Barnen ser på sig själva som “duktiga på matematik” och som titeln på uppsatsen antyder så tycker många av barnen att “matte är lätt som en plätt”. Betydelse för läraryrket: Läraren i förskoleklassen bör ta tillvara barnens lust och lek i lärandet och läraren bör använda sig av variation i undervisningen. Tyvärr har forskning påvisat att det redan i förskoleklassen kan råda en ”skolinfluerad” undervisning. Det är ingen undervisningsmetod som utesluter den andra utan en varierad undervisning är att rekommendera enligt forskning. Läraren i förskoleklassen bär ett stort ansvar för att ge barnen i förskoleklassen positiva attityder inför framtida matematiklärande, då det enligt forskning är i just de tidiga åren i förskolan/förskoleklass som både grunder och attityder till det fortsatta matematiklärandet läggs.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/28166
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_28166_1.pdf (329.1Kb)
Date
2011
Author
Lindh, Emma
Wigemo, Monica
Keywords
Förskoleklassbarn
matematik
attityd
lust
själv
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV