“Matte är lätt som en plätt” Om barns attityder till matematik i förskoleklass
Abstract
Syfte: Syftet med vår studie är att ta reda på vilka attityder barnen i förskoleklassen har till
matematikämnet. Vi vill ta reda på hur stor lust barnen i förskoleklassen har till matematikämnet samt
vilken självtillit barnen i förskoleklassen har vad gäller det egna matematiklärandet.
Huvudfråga: Attityder till matematiken hos barnen i förskoleklassen.
Metod och material: Vi har använt oss av strukturerade intervjuer. Vi har intervjuat sammanlagt tjugo
sexåriga barn. Vi har intervjuat tio barn var på våra respektive VFU-skolor i Västra Götaland. Vi har
haft ett frågeformulär och ställt frågorna till barnen utifrån det. Under intervjun har barnen erbjudits
möjlighet att illustrera vad de tycker är matematik. Alla barnen har varit positiva till detta. Vi har vid
dessa tillfällen haft papper och färgpennor tillgängliga för barnen att använda. Vi har antecknat barnens
svar direkt på frågeformuläret och bearbetat svaren tillsammans med illustrationerna under vår
sammanställning av resultaten.
Resultat: I vår undersökning har vi kommit fram till att barnen i förskoleklassen har bra tillit till sig
själva, en positiv attityd till matematiken och framför allt en lust att lära. Barnen ser på sig själva som
“duktiga på matematik” och som titeln på uppsatsen antyder så tycker många av barnen att “matte är
lätt som en plätt”.
Betydelse för läraryrket: Läraren i förskoleklassen bör ta tillvara barnens lust och lek i lärandet och
läraren bör använda sig av variation i undervisningen. Tyvärr har forskning påvisat att det redan i
förskoleklassen kan råda en ”skolinfluerad” undervisning. Det är ingen undervisningsmetod som
utesluter den andra utan en varierad undervisning är att rekommendera enligt forskning. Läraren i
förskoleklassen bär ett stort ansvar för att ge barnen i förskoleklassen positiva attityder inför framtida
matematiklärande, då det enligt forskning är i just de tidiga åren i förskolan/förskoleklass som både
grunder och attityder till det fortsatta matematiklärandet läggs.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Lindh, Emma
Wigemo, Monica
Keywords
Förskoleklassbarn
matematik
attityd
lust
själv
Language
sv