Entreprenörskap i gymnasieskolan - En studie av hur två program på gymnasieskolan arbetar med entreprenörskap. Typ av arbete: Examensarbete (15hp)
Abstract
Syfte
Syftet är att studera entreprenörskap teoretiskt, för att få en större förståelse för ämnet, och
empiriskt, för att se om det föreligger någon skillnad med hur man arbetar med entreprenör-
skap på Handels- och administrationsprogrammet jämfört med Samhällsprogrammets
ekonomiska inriktning. Samt att studera om någon förändring i arbetet kommer att ske inför
gymnasiereformen 011.
Metod
En kvalitativ metod i form av halvstrukturerade intervjuer användes och totalt utfördes sex
intervjuer på två olika skolor. De intervjuade var två rektorer, två lärare på Handels- och
administrationsprogrammet och två lärare på Samhällsprogrammets ekonomiska inriktning.
Intervjuerna skedde i samtalsform där intervjuaren hade en intervjuguide till sin hjälp.
Resultat
Slutsatsen som kan dras av de studerade programmen är att det inte föreligger någon större
skillnad mellan hur man arbetar med entreprenörskap på Handels- och administrations-
programmet jämfört med Samhällsprogrammets ekonomiska inriktning. Samtliga tillfrågade
program arbetar med Ung Företagsamhet. En skillnad finns dock mellan programmen och det
är att samtliga elever har Ung Företagsamhet på Handels- och administrationsprogrammet
medan det på Samhällsprogrammets ekonomiska inriktning har eleven själv valt att ha det.
Ytterligare en slutsats som kan dras är att tre utav fyra program arbetar med ämnesöver-
gripande projekt där det finns inslag av entreprenörskap och det fjärde programmet har sagt
att de kommer att göra det till hösten. Två av programmen gör detta uttryckligen för att träna
eleverna i att arbeta med entreprenörskap.
Vad det gäller slutsatser om det kommer att ske någon förändring i arbetet med entreprenör-
skap inför gymnasiereformen 011, kan endast preliminära slutsatser dras då ingen av de
undersökta programmen var klara med detta arbete. Samtliga program skall dock enligt
intervjuerna ha någon form av elevföretagsverksamhet. Det kommer således framöver inte
heller att föreligga någon större skillnad i detta avseende mellan programmen.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Vinblad, Maria
Keywords
entreprenörskap
entreprenörskapsaktiviteter
gymn
Language
sv