• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Entreprenörskap i gymnasieskolan - En studie av hur två program på gymnasieskolan arbetar med entreprenörskap. Typ av arbete: Examensarbete (15hp)

Sammanfattning
Syfte Syftet är att studera entreprenörskap teoretiskt, för att få en större förståelse för ämnet, och empiriskt, för att se om det föreligger någon skillnad med hur man arbetar med entreprenör- skap på Handels- och administrationsprogrammet jämfört med Samhällsprogrammets ekonomiska inriktning. Samt att studera om någon förändring i arbetet kommer att ske inför gymnasiereformen 011. Metod En kvalitativ metod i form av halvstrukturerade intervjuer användes och totalt utfördes sex intervjuer på två olika skolor. De intervjuade var två rektorer, två lärare på Handels- och administrationsprogrammet och två lärare på Samhällsprogrammets ekonomiska inriktning. Intervjuerna skedde i samtalsform där intervjuaren hade en intervjuguide till sin hjälp. Resultat Slutsatsen som kan dras av de studerade programmen är att det inte föreligger någon större skillnad mellan hur man arbetar med entreprenörskap på Handels- och administrations- programmet jämfört med Samhällsprogrammets ekonomiska inriktning. Samtliga tillfrågade program arbetar med Ung Företagsamhet. En skillnad finns dock mellan programmen och det är att samtliga elever har Ung Företagsamhet på Handels- och administrationsprogrammet medan det på Samhällsprogrammets ekonomiska inriktning har eleven själv valt att ha det. Ytterligare en slutsats som kan dras är att tre utav fyra program arbetar med ämnesöver- gripande projekt där det finns inslag av entreprenörskap och det fjärde programmet har sagt att de kommer att göra det till hösten. Två av programmen gör detta uttryckligen för att träna eleverna i att arbeta med entreprenörskap. Vad det gäller slutsatser om det kommer att ske någon förändring i arbetet med entreprenör- skap inför gymnasiereformen 011, kan endast preliminära slutsatser dras då ingen av de undersökta programmen var klara med detta arbete. Samtliga program skall dock enligt intervjuerna ha någon form av elevföretagsverksamhet. Det kommer således framöver inte heller att föreligga någon större skillnad i detta avseende mellan programmen.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/28168
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_28168_1.pdf (200.8Kb)
Datum
2011
Författare
Vinblad, Maria
Nyckelord
entreprenörskap
entreprenörskapsaktiviteter
gymn
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV