dc.description.abstract | Sammanfattning
Syfte, metod och teori
Syftet med den här uppsatsen var att undersöka dels gymnasieelevers läs- och medievanor på fritiden, dels om
det finns några skillnader i fråga om dessa mellan en grupp elever på ett yrkesprogram respektive en grupp
elever på ett studieförberedandeprogram. För att uppfylla syftet användes en kvalitativ metod i form av
halvstrukturerade intervjuer. Antalet informanter var fyra från Elprogrammet och fyra från
Samhällsvetenskapsprogrammet. Teoretiska utgångspunkter vid analys var Bourdieus teori om kapital, fält och
habitus; det sociokulturella perspektivet på lärande samt Bronfenbrenners utvecklingsekologiska modell.
Resultat
Alla informanter på Samhällsvetenskapsprogrammet läser regelbundet på fritiden. En av informanterna från
Samhällsvetenskapsprogrammet läser mest faktaböcker medan resterande läser främst skönlitteratur. Två av
informanterna från Elprogrammet läser skönlitteratur regelbundet, en läser endast de skönlitterära böcker som
läses i samband med skolämnena engelska och svenska medan en informant läser aldrig. De flesta informanter
uppgav att de upplever läsningen på fritiden som något positivt för den egna utvecklingen. Alla informanter
ägnar ganska mycket av sin tid åt olika medier som tv, film och datorspel. Alla pojkar, förutom en pojke från
Elprogrammet, som har ett tillfälligt uppehåll från datorspel, spelar datorspel regelbundet. Flickor från
Samhällsvetenskapsprogrammet uppgav att de inte tycker om datorspel och brukar aldrig eller sällan spela det,
men den enda flickan från Elprogrammet tycker om att spela datorspel och brukar spela regelbundet. En skillnad
när det gäller läsning är att två av informanterna från Samhällsprogrammet anser att det är viktigt att ha läst vissa
böcker (klassiker), medan resterande av dem som läser regelbundet har som det viktigaste kriteriet vid bokvalet
att den ska vara spännande.
Förslag till fortsatt forskning
Som förslag till fortsatt forskning föreslås en liknande studie fast där man väljer lärare som informanter. En
huvudfråga skulle kunna vara – hur planeras undervisningen på yrkes- respektive studieförberedande program? | sv |