Barns lärande och utveckling i leken Kursansvarig Institution LAU370: Institutionen för pedagogik och didaktik samt
Abstract
___________________________________________________________________________
Syfte:Med vårt examensarbete vill vi undersöka barnens och
pedagogernas syn på hur sambandet mellan lek och lärande är.
Frågeställningar:Varför leker barn?
Hur skiljer sig leken bland de yngsta och äldsta barnen?
Hur bidrar pedagogerna till barns lek?
Metod: I vår studie har vi valt att använda oss av kvalitativa intervjuer och
observationer, med barn och pedagoger på två olika förskolor. Vi
använde oss utav ljudinspelningar för att få med allt under
intervjuerna. Sedan transkriberades de till pappersformat.
Resultat:Vi har kommit fram till att pedagogerna och den tidigare
forskningen är eniga om att leken har stor betydelse för barns
lärande och utveckling. Vi menar att genom leken får barnen chans
att träna sin sociala och kommunikativa förmåga samt sitt verbala
språk. En slutsats som vi kan dra efter att ha gjort vår studie är att
åldern inte alltid stämmer överens med den utveckling barnet
besitter. De yngre barnen kommunicerar på andra sätt än det
verbala språket, de använder sig istället av kroppsspråk och gester.
De äldre barnen leker ofta rollekar. Pedagogerna bidrar till barns
lek genom att förändra miljön regelbundet samt att se till så att det
finns material och leksaker i barnens höjd.
Betydelse för läraryrket: Som pedagog är det viktigt att man inte avbryter barns lek utan att
man ger dem tid och möjligheter att leka.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Pettersson, Mathilda
Keywords
Lek
lärande
utveckling
barn
pedagog
förskola
Language
sv