• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Integration av estetiska ämnen med kärnämnen - är det till för- eller nackdel för elevernas förståelse av undervisningen?

Sammanfattning
Sammanfattning: Anledningen till vårt val av ämne är att vi är intresserade av hur de estetiska ämnena används i undervisningen. Eftersom vi har läst specialiseringar inom bild och drama har vi begränsat oss till att undersöka hur dessa två ämnen behandlas. Vårt syfte med detta arbete är att ta reda på om pedagogerna använder sig av de estetiska ämnena som metod i sin övriga undervisning samt vilken påverkan detta har på elevernas lärande enligt pedagogerna. Vi har använt oss av en kvalitativ intervjumetod för att få fram vårt empiriska resultat. I vår undersökning intervjuade vi åtta pedagoger på fyra olika skolor. Alla pedagogerna undervisar på något sätt i de estetiska ämnena bild och drama. Skolorna har olika pedagogiska inriktningar. Våra åtta pedagoger är alla eniga om att ett integrerat arbetssätt mellan estetiska ämnen och övriga ämnen är positivt. Genom att lära med fler sinnen anser pedagogerna att eleverna lär sig bättre och får en djupare förståelse. Pedagogerna är även eniga om att ett integrerat arbetstillfälle kräver mer planeringstid samtidigt som de är tvungna att vara extra tydliga med sitt syfte för att inte tappa fokus. Tydligheten gäller även mot elever och föräldrar för att de ska förstå vad som arbetas med på lektionerna. Vinsterna väger ändå upp nackdelarna anser pedagogerna. Ett integrerat arbetssätt skapar ett lustfyllt lärande och därigenom större motivation hävdar de.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/28172
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_28172_1.pdf (174.7Kb)
Datum
2011
Författare
Jonsson, Caroline
Nyckelord
Estetiska ämnen
verktyg
varierad undervisning
b
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV