• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Läs- och skrivutvecklingen med några metoder – En kvalitativ studie i hur lärare resonerar kring sitt arbete med barns tidiga läs- och skrivutveckling utifrån olika metoder.

Abstract
Sammanfattning Vi har gjort en kvalitativ undersökning där syftet är att undersöka hur lärare arbetar med olika metoder till den tidiga läs- och skrivutvecklingen. Detta är en viktig del i skolans undervisning eftersom läsning och skrivning ingår i samtliga ämnen. Läs- och skrivutvecklingen är grunden till barnens fortsatta lärande och hela vårt samhälle ställer höga krav på läsande och skrivande individer. Därför är det angeläget att varje barn får möjlighet att tillgodogöra sig skriftspråket. Med detta i beaktande är det viktigt att vi som blivande lärare är förtrogna med olika metoder för att kunna avgöra hur vi själva ska arbeta med detta i framtiden. Utifrån undersökningen vill vi få svar på hur lärare i praktiken använder och förhåller sig till de olika metoderna. Med hänsyn till detta har vi aktivt sökt lärare som arbetar med olika metoder för att få en inblick i deras sätt att arbeta samt jämföra dem. I vår undersökning behandlas litteratur kring barns tidiga läs- och skrivutveckling samt olika metoder som har varit och är verksamma i skolorna. Utifrån sex intervjuer med lärare som arbetar i Västra Götaland med barn i årskurs 1, har vi fått fram ett resultat som visar att lärare arbetar varierat med flera olika metoder i undervisningen. Trots att de arbetar med olika metoder och kombinationer så liknar tillvägagångssätten varandra. Vi kan se spår av olika teorier om lärande som präglat deras sätt att arbeta. Undersökningen har varit lärorik då vi fått ny inspiration och nya insikter om hur läs- och skrivundervisningen kan bedrivas. Det finns inte bara ett ”rätt” sätt att arbeta på utan flera olika kombinationer som bör övervägas beroende på barngruppen samt deras individuella behov.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/28175
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_28175_1.pdf (139.2Kb)
Date
2011
Author
Jönsson, Malin
Johansson, Frida
Keywords
Den tidiga läs- och skrivutveckling
årskurs 1
kv
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV