Inte utan min dator, en uppsats om användandet av digitala hjälpmedel i elgitarrunder- visning på gymnasiet
Sammanfattning
Sammanfattning:
Syftet med denna uppsats är att försöka ge en överblick över de olika digitala hjälpmedel som finns att tillgå för
undervisningen i elgitarr och hur dessa används samt hur de relaterar till de mål som finns för kurserna instru-
ment/sång på gymnasiet. De två huvudfrågorna som ställs i uppsatsen är: Vilka digitala hjälpmedel finns det att
tillgå som hjälp i elgitarrundervisningen? Hur överensstämmer användandet av digitala hjälpmedel med kursmå-
len i instrument/sång på gymnasiet? Detta undersöks med intervjuer med två gymnasielärare i elgitarr och en
universitetslektor inom samma ämna samt textanalys av målen. Studien är kvalitativ. Resultaten visar att den
finns en rad olika digitala hjälpmedel att tillgå. Kategorier av dessa samt exempel från dessa kategorier listas.
Kring frågan om de digitala hjälpmedlen kan relateras till målen ger de två gymnasielärarna svar om att de i inte
reflekterar så mycket kring målen när det kommer till användande av digitala hjälpmedel. Användandet knyts
istället till målen utifrån de svar de gett om positiva och negativa sidor med digitalteknik. Det som tas upp berör
främst de lärare som undervisar elgitarr på gymnasiet. Dock avhandlas en rad frågor som också är relevanta för
läraryrket i stort. Frågor om det ökade informationsflödet, källkritik och vilken hjälp lärare och elev kan får av
den digitala tekniken behandlas.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2011Författare
Kjerstadius, Tobias
Nyckelord
IT
IKT
Digitala hjälpmedel
elgitarr
estetiska
Språk
sv