• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Skolbiblioteket – stimulans för elevernas kunskapsutveckling?

Sammanfattning
Syfte och frågeställning Syftet med studien var att undersöka om pedagoger och elever upplever att ett bra fungerande skolbibliotek stimulerar elevernas kunskapsutveckling i årskurs två utifrån deras upplevelser och uppfattningar om ett skolbibliotek. För att få mitt syfte besvarat ställde jag mig tre frågeställningar som berörde mitt syfte. De frågeställningar jag ställde var:  Hur påverkar skolbiblioteket eleverna i deras dagliga arbete?  Hur kan skolbiblioteket förbättra kunskapsutvecklingen?  Vilka erfarenheter av skolbibliotekets roll för att utveckla kunskapsutvecklingen finns hos eleverna? Metod och material Jag valde att gör en kvalitativ undersökning i form av intervjuer där jag intervjuade fyra pedagoger och åtta elever på två olika skolor. Materialet transkriberades först och sedan tolkades materialet utifrån mina frågeställningar. Resultatet jag fick fram kopplade jag till mitt syfte och den tidigare forskning som finns om skolbiblioteket. Resultat Resultatet visade att man såg väldigt positivt till skolbiblioteket och det användes på olika sätt i undervisningen såsom läsning av skönlitteratur, läsning av faktalitteratur och att skriva arbeten. Det visades sig att ett samarbete med en skolbibliotekarie skulle kunna hjälpa till med elevernas kunskapsutveckling på många sätt som t.ex. utveckla deras läsförmåga, läsutveckling, läslust, den språkliga medvetenheten, bibliotekskunskap och informationssökning både med hjälp av digitala och icke digitala resurser. Resultatet visade att ett skolbibliotek var en viktig resurs i undervisningen som pedagogerna kunde ta del av för att främja elevernas kunskapsutveckling.    
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/28180
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_28180_1.pdf (136.2Kb)
Datum
2011
Författare
Matic, Jasmina
Nyckelord
Skolbibliotek
kunskapsutveckling
pedagog
skolbi
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV