dc.description.abstract | Syfte och frågeställning
Syftet med studien var att undersöka om pedagoger och elever upplever att ett bra fungerande
skolbibliotek stimulerar elevernas kunskapsutveckling i årskurs två utifrån deras upplevelser
och uppfattningar om ett skolbibliotek. För att få mitt syfte besvarat ställde jag mig tre
frågeställningar som berörde mitt syfte. De frågeställningar jag ställde var:
Hur påverkar skolbiblioteket eleverna i deras dagliga arbete?
Hur kan skolbiblioteket förbättra kunskapsutvecklingen?
Vilka erfarenheter av skolbibliotekets roll för att utveckla kunskapsutvecklingen finns
hos eleverna?
Metod och material
Jag valde att gör en kvalitativ undersökning i form av intervjuer där jag intervjuade fyra
pedagoger och åtta elever på två olika skolor. Materialet transkriberades först och sedan
tolkades materialet utifrån mina frågeställningar. Resultatet jag fick fram kopplade jag till mitt
syfte och den tidigare forskning som finns om skolbiblioteket.
Resultat
Resultatet visade att man såg väldigt positivt till skolbiblioteket och det användes på olika sätt
i undervisningen såsom läsning av skönlitteratur, läsning av faktalitteratur och att skriva
arbeten. Det visades sig att ett samarbete med en skolbibliotekarie skulle kunna hjälpa till med
elevernas kunskapsutveckling på många sätt som t.ex. utveckla deras läsförmåga,
läsutveckling, läslust, den språkliga medvetenheten, bibliotekskunskap och
informationssökning både med hjälp av digitala och icke digitala resurser.
Resultatet visade att ett skolbibliotek var en viktig resurs i undervisningen som pedagogerna
kunde ta del av för att främja elevernas kunskapsutveckling.
| sv |