Show simple item record

dc.contributor.authorShati, Ghadasv
dc.contributor.authorHillström, Pontussv
dc.date.accessioned2011-12-20T10:53:40Z
dc.date.available2011-12-20T10:53:40Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/28185
dc.description.abstract      Det   finns   många   studier   kring   det   första   året   som   lärare,   med   titlar   som   bland   annat   Överlevnadsboken.  De  ger  en  ganska  dyster  syn  av  det  första  året  som  lärare.  Vi  har  därför  valt   att  genomföra  en  undersökning  kring  matematiklärares  upplevelser  av  det  första  året  för  att  ta   reda  på  om  den  bilden  stämmer.  För  att  ta  reda  på  det  har  vi  intervjuat  relativt  nyexaminerade   matematiklärare   för   att   ta   reda   på   hur   de   har   upplevt   yrkesdebuten.   Resultaten   från   dessa   intervjuer   har   vi   sedan   analyserat   utifrån   en   fenomenologisk   metod.   Vi   har   funnit   att   matematiklärarnas  upplevelser  av  det  första  året  skiljer  sig  ordentligt  i  vissa  avseenden  medan   de   helt   stämmer   överens   med   varandra   inom   andra.   Gemensamt   är   att   lärarna   anser   att   de   sociala   relationerna   med   både   elever,   kollegor   och   föräldrar   har   fungerat   bra.   De   har   känt   sig   dåligt   förberedda   inom   flera   moment,   främst   utanför   det   pedagogiska   området.   De   har   fått   tillräckligt  stöd  från  skolan  men  hade  tyckt  att  ytterligare  stöd  hade  varit  bra.    sv
dc.language.isosvsv
dc.titleJag trodde det skulle gå åt fanderssv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record