dc.description.abstract | Syfte: Vårt övergripande syfte är att se vad som framkommer vid en jämförelse av
barnens rättigheter i den offentliga grundskolan i USA, New York och i
Sverige.
Huvudfrågor: Vad framkommer vid en jämförelse mellan värdegrunden i den svenska
obligatoriska skolan och för motsvarande skolform i USA, New York?
Vilka rättigheter har barnen i skolan enligt det internationella dokumentet,
FN:s barnkonvention?
Metod och material:Metoden vi använt oss av i vår studie är en kvalitativ studie i form av en
dokumentanalys. Vi har valt att granska innehållet i olika dokument så som
värdegrunden i Sverige och USA, New York samt FN:s barnkonvention.
Betydelse för läraryrket:Som blivande lärare anser vi det är viktigt att ha en medvetenhet om att
undervisningen i skolan ska bedrivas ur ett perspektiv så att barnens
rättigheter alltid står i centrum. Detta styrks även i den aktuella läroplanen
Lgr 11. Detta är en medvetenhet i sig och är relevant kunskap för alla
blivande och verksamma lärare.
Resultat:Vårt resultat visar att det inte finns några större skillnader mellan barnens
rättigheter i USA, New York och Sverige. Skillnaderna ligger i utformandet
av dokumenten och processen för att uppnå förståelsen för de etiska värdena.
En annan skillnad som vi uppmärksammade var att genus benämns mycket
mer ofta i den svenska läroplanen. I Sverige börjar vi följa Lgr11 hösten
011, medan varje stat i USA har sin egen plan för värdegrunden. I staten
New York följer de värdegrunden Character Education som går ut på att ge
eleverna en större förståelse för de mänskliga värdena. | sv |