• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Barnens rättigheter i grundskolan i Sverige och i USA, New York

Sammanfattning
Syfte: Vårt övergripande syfte är att se vad som framkommer vid en jämförelse av barnens rättigheter i den offentliga grundskolan i USA, New York och i Sverige. Huvudfrågor: Vad framkommer vid en jämförelse mellan värdegrunden i den svenska obligatoriska skolan och för motsvarande skolform i USA, New York? Vilka rättigheter har barnen i skolan enligt det internationella dokumentet, FN:s barnkonvention? Metod och material:Metoden vi använt oss av i vår studie är en kvalitativ studie i form av en dokumentanalys. Vi har valt att granska innehållet i olika dokument så som värdegrunden i Sverige och USA, New York samt FN:s barnkonvention. Betydelse för läraryrket:Som blivande lärare anser vi det är viktigt att ha en medvetenhet om att undervisningen i skolan ska bedrivas ur ett perspektiv så att barnens rättigheter alltid står i centrum. Detta styrks även i den aktuella läroplanen Lgr 11. Detta är en medvetenhet i sig och är relevant kunskap för alla blivande och verksamma lärare. Resultat:Vårt resultat visar att det inte finns några större skillnader mellan barnens rättigheter i USA, New York och Sverige. Skillnaderna ligger i utformandet av dokumenten och processen för att uppnå förståelsen för de etiska värdena. En annan skillnad som vi uppmärksammade var att genus benämns mycket mer ofta i den svenska läroplanen. I Sverige börjar vi följa Lgr11 hösten 011, medan varje stat i USA har sin egen plan för värdegrunden. I staten New York följer de värdegrunden Character Education som går ut på att ge eleverna en större förståelse för de mänskliga värdena.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/28186
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_28186_1.pdf (122.7Kb)
Datum
2011
Författare
Karwanchi, Nur
Zekic, Irmela
Nyckelord
Barnens rättigheter
FN:s barnkonvention
värdegru
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV