Barnens rättigheter i grundskolan i Sverige och i USA, New York
Sammanfattning
Syfte: Vårt övergripande syfte är att se vad som framkommer vid en jämförelse av
barnens rättigheter i den offentliga grundskolan i USA, New York och i
Sverige.
Huvudfrågor: Vad framkommer vid en jämförelse mellan värdegrunden i den svenska
obligatoriska skolan och för motsvarande skolform i USA, New York?
Vilka rättigheter har barnen i skolan enligt det internationella dokumentet,
FN:s barnkonvention?
Metod och material:Metoden vi använt oss av i vår studie är en kvalitativ studie i form av en
dokumentanalys. Vi har valt att granska innehållet i olika dokument så som
värdegrunden i Sverige och USA, New York samt FN:s barnkonvention.
Betydelse för läraryrket:Som blivande lärare anser vi det är viktigt att ha en medvetenhet om att
undervisningen i skolan ska bedrivas ur ett perspektiv så att barnens
rättigheter alltid står i centrum. Detta styrks även i den aktuella läroplanen
Lgr 11. Detta är en medvetenhet i sig och är relevant kunskap för alla
blivande och verksamma lärare.
Resultat:Vårt resultat visar att det inte finns några större skillnader mellan barnens
rättigheter i USA, New York och Sverige. Skillnaderna ligger i utformandet
av dokumenten och processen för att uppnå förståelsen för de etiska värdena.
En annan skillnad som vi uppmärksammade var att genus benämns mycket
mer ofta i den svenska läroplanen. I Sverige börjar vi följa Lgr11 hösten
011, medan varje stat i USA har sin egen plan för värdegrunden. I staten
New York följer de värdegrunden Character Education som går ut på att ge
eleverna en större förståelse för de mänskliga värdena.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2011Författare
Karwanchi, Nur
Zekic, Irmela
Nyckelord
Barnens rättigheter
FN:s barnkonvention
värdegru
Språk
sv