• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Biståndsarbete på allas villkor – En intervjustudie om motiven inom biståndsdiskursen och avståndets svårigheter

Abstract
Sammanfattning: Detta examensarbete ingår i lärarutbildningen och befinner sig inom området för globala studier. Det tar sin utgångspunkt i vårt eget engagemang och tidigare arbete inom biståndsprojekt, vilket lett till en studie av hur biståndsdiskursen tolkas. För att belysa detta analyseras motivbegreppet inom detta område, med fokus på relationen mellan bidragsförmedlarna Sida och Forum Syd i Sverige och biståndsorganisationer i Kenya. Syftet med studien har därför varit att ta reda på hur de motiv som finns till biståndsarbete uppfattas av olika personer, med olika roller i vad vi kallat för ”biståndskedjan”. Vårt fokus har varit på maktrelationen mellan givare och mottagare. Studien har kretsat kring en relativt neutral diskursiv teori, med inslag av den postkoloniala teoribildningen, vilken använts för att belysa den historiska kontexten. För att söka svar på studiens syfte har vi genomfört sex respondentintervjuer, där dessa svar problematiserats utifrån tidigare forskning och olika organisationers policydokument. Detta resultat har analyserats utifrån en kritisk diskursanalys, där relationen mellan begreppen bistånd, motiv och kulturellt avstånd varit av central betydelse. Framförallt har studien kommit fram till hur vårt historiska och kulturella sammanhang speglar hur vi tolkar olika motiv i biståndsfrågor. Dessutom har studien sett tydliga exempel på hur språket kan förena och samtidigt förminska personernas roller inom biståndsdiskursen . Vidare har studien belyst det problematiska med internationaliseringsbegreppet i skolan, där vi anser att en ökad medvetenhet om motiven inom biståndsdiskursen kan leda till förändringar inom utbildningsvetenskapen.    
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/28191
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_28191_1.pdf (322.6Kb)
Date
2011
Author
Arnberg, Linnea
Keywords
bistånd
motiv
makt
diskurs
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV