Visa enkel post

dc.contributor.authorLarsson, Catiasv
dc.date.accessioned2011-12-20T10:54:23Z
dc.date.available2011-12-20T10:54:23Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/28194
dc.description.abstractSyfte och huvudfrågor Syftet med studien är att fördjupa mina kunskaper som blivande pedagog i svenska om vilka arbetssätt som används för att utveckla läsningen i dagens skola. Studien syftar till att fördjupa kunskapen om olika teorier och respektive metoder som används i undervisningen i skolorna dagsläget. Frågeställningar Vilka undervisningsteorier används som inspiration i undervisningen? Vilka arbetssätt används idag för att väcka lust för att läsa och skriva i klassrummet? Metod och material I min studie har jag använt mig av litteraturstudier samt gjort en enkätstudie i tre kranskommuner i Göteborgsregionen. Jag har utfört undersökningen bland pedagoger som arbetar i årskurs 1-. Jag utgår ifrån en rapport ifrån Skolverket där jag kopplar olika teorier och metoder till de s.k. A – B - C – miljöerna. Resultat Jag anser att jag har fått svar på mina frågeställningar genom min enkätundersökning. Den sociokulturella teorin är den teori som de flesta pedagoger använder i sin undervisning. Arbetssättet kunde variera men de flesta pedagoger kombinerade LTG med Trageton metoden för att väcka lust för lära ut läs- och skrivmoment.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectUndervisningsteoriersv
dc.subjectmetodersv
dc.subjecthelord och avkodninsv
dc.titleVilka teorier och metoder används i undervisningen idag för att väcka lust till att läsa och skriva?sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post